Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2013-08-23 | 0 komentarų

ZAZ-966 V

ZAZ-966 V

Mano garbaus amžiaus dėdė sakydavo, „kad jau „Zapas“, tai mašinų mašina. Kai jau lėkdavau pro kaimą, tai visos mergos buvo mano. Tai sovietinis technikos stebuklas, gerąją to žodžio prasme….“, kaip tada sakė dėdė. Gal jo ir teisybė, o dėl mergų…. mh… na, čia ne apie tai… Aišku viena, dėdės nuomonė pagrįsta ne tik merginų kabinimu, nes kai daugelį metų, diena iš dienos važinėji su ZAZ-966 V, tai, matyt, išties tampa geriausiu kada nors istorijoje pagamintu automobiliu. Kad ir kaip ten būtų, bet šį stebuklą dar ir šiandien galime pamatyti mūsų gatvėse. Taip, pripažinkime, retai, bet vis tiek galime pamatyti ir visai nesvarbu ar jis visas išblizgintas ar kiek apšiuręs. Daug svarbiau yra tai, kad jis mena mūsų tėvų ar senelių geruosius jaunystės laikus….

Žvilgsnį į „ZAZ-966 V“ pradėkime nuo to, kad jie buvo gaminami Zaporožės „Komunaro“ gamykloje buvusioje Sovietų Ukrainoje (gamintas nuo 1966 iki 1972 metų). Šis naujasis modelis jau nebebuvo pirmasis (anksčiau gamintas „ZAZ 965“ modelis su įvairiomis modifikacijomis), tačiau nuo senojo skyrėsi kardinaliai. Senąjį modelį priminė nebent tik dvejos durys. Tačiau ir jos atsidarė į priešingas puses bei buvo saugios važiuojant. Erdvesnis buvo ir automobilio vidus, padidėjo bagažinės talpumas, kas turbūt ir šiandien yra aktualus dalykas. O svarbiausia, kad važiuojant į tolimesnę kelionę, dalį bagažo galima buvo sudėti už sėdynės nugarėlės.

Juodo plastiko lentoje konstruktoriai gana apgalvotai išdėstė spidometrą, benzino lygio ir tepalo temperatūros rodykles. Čia pat buvo ir variklio tepalo avarinio slėgimo, akumuliatorinės baterijos išsikrovimo, posūkių rodyklių bei žibintų tolimųjų šviesų ir šildytuvo kontrolinės lemputės. Pabrėžiama!, kad vairuotojo patogumui buvo sumontuoti net ir du atbulinio matymo veidrodžiai: vienas ant sparno, kitas – kėbulo viduje (šiuo metu, tai įprasta automobilio detalė, o tuo metu buvo gana neįprasta naujovė). Kartu su dideliu užpakaliniu stiklu jie palengvino sekimą įvykių, kurie vyko kelyje važiuojant. Naujai pertvarkytos ir priekinės sėdynės. Jas galima ne tik reguliuoti, bet ir ištiesti ar net ant jų atsigulti ir pailsėti. Taip, taip, dėdė gudrus buvo 🙂

800px-ZAZ-968_front

ZAZ-966 V

Kalbant apie „automobilio širdį“, tai „Zaporožietis-966V“ turėjo net 30 AJ galingumo oru aušinamą variklį! Kaip tais laikais, tai tikrai neblogai. Šiam varikliukui reikėjo A-72 arba A-74 benzino, kurio šiandien, deja, kažin ar įmanoma kur nors gauti.

Važiuojant pilnai pakrauta mašina lygiu ir sausu plentu 30-40 km/val greičiu, šis automobilis sunaudodavo 100 km kelio ne daugiau kaip 5,9 l kuro. Benzino bakas iš bagažinės (priekinės automobilio dalies) buvo perkeltas į užpakalinę kėbulo dalį. Virš jo, iš lauko pusės, buvo hermetiškai uždaroma kurui įpilti anga. Šiame automobilyje taip pat buvo pastatytas ir naujas karbiuratorius. Variklio darbą pagerino tobulesnis oro valytuvas, o greičių dėžė, kuri buvo mechaninė, turėjo 4 greičius pirmyn ir vieną atbulinį (iš viso 5 bėgiai).

Priekinis automobilio pakabinimas išspręstas naujai. Hidrauliniai amortizatoriai buvo dvipusio veikimo, teleskopiniai. Priekinių ratų stebulės, atlietos kartu su stabdymo būgnais, turėjo kūginius ritininius guolius. Užpakalinis automašinos pakabinimas irgi buvo nepriklausomas kaip ir priekinis. Amortizatoriai panaudoti tokie patys, kaip ir priekyje. Tiesa, skirtingai nuo ankstesnio modelio, naujojo „Zaporožiečio“ užpakalinių ratų vėžė buvo pastovi. Kas dar itin svarbu ir labai pabrėžiama, kad mašinos padangos pasiliko tos pačios. Tad jei ratai „pliki“, eini pas kaimyną ir „kolūkiškai“ pasiskolini.

Rašoma, kad ir „Zaporožiečio-966V“ kojinis stabdys buvo labai patogus. Jo kaladėlių nereikėjo reguliuoti. Stabdys iškart veikė visus ratus (vos ne ABS? :)), o priekinių ratų stabdymo cilindrų skersmuo padidintas net iki 22 mm. Dėl to mašiną buvo galima greitai ir lengvai sustabdyti, ji neslysdavo į šalį. Rankinis stabdys, kaip įprasta, stabdė tik užpakalinius ratus.

ZAZ 966-V vidus

ZAZ 966-V vidus

Kalbant apie elektros įrengimus, tai viskas buvo pritaikyta 12 voltų srovei. Po variklio gaubtuvu, neužimdama bagažinėje naudingo ploto, stovėjo 42 ampervalandžių akumuliatorinė baterija. 250 vatų galingumo kintamosios srovės generatorius turėjo vieną ašį su ventiliatoriumi. Dirbo kartu su rele – reguliatoriumi ir lygintuvu.

Nepamirškime ir gana svarbios automobilio detalės – žibintų. Esant artimųjų bei tolimųjų šviesų žibintams, šoninėms posūkių rodyklėms, užpakaliniams žibintams, vairuotojui – dėdei, buvo nesunku važiuoti ir naktį pas mergas. Tiesa, aplinkiniai taip pat galėjo matyti artėjančią mašiną, tad kaip į jį atvažiuojantį reaguodavo merginų tėvai – taip ir liko mįslė. Dėdė mįslingai šypsodavosi užduodant šį klausimą, bet štai visokius naktinius dykinėtojus, tai jau pamatydavai iš tolo.

Vienintelis dalykas dėl ko mano dėdė burbėdavo, buvo tai, kad šiame automobilyje buvo šildytuvas. Apšildymo įrengimas buvo perkeltas į bagažinę. Jis uždengtas skydu ir pastatytas po priekiniu stiklu. Šilumokaityje įkaitęs oras buvo paduodamas prie priekinio automobilio stiklo, prie vairuotojo ir keleivių kojų. „Va čia, tai buvo baisu“, pasak dėdės. „O taip šaltą naktį norėdavosi sušildyti merginos kojas… O ta: Įjunk šildymą… Nekišk nagų!“

Juolab, kad pertvarkius apšildymo sistemą, sutrumpėjo sušildyto oro kelias – žiemą geriau apšildomas mašinos vidus, o tai savo ruoštu leido automobilio keleiviams – merginoms ir vairuotojui kelionėje nesušalti arba nesušilti – priklausomai nuo to, kurį metų laiką važiuodavo. Bet dėdė sakydavo, kad šildytuvas dažnai gesdavo…. Juk technika, tai tarybinė…

Ir pabaigai, pagrindiniai naujojo „Zaporožiečio“ duomenys:

Ilgis – 3730 mm, plotis – 1535, aukštis – 1370 mm. Didžiausias greitis su dviem keleiviais – 100 km/val. Į benzino baką telpa 30 l kuro. Paruoštas kelionei automobilio svoris (be keleivių) – 740 kg, pilnai pakrauto – 1040 kg.

Jei dar yra sveikų „ligonių“, kurie serga šių automobilių manija, rekomenduoju pasibendrauti su šiais ZAZ klubo nariais.

Viršelio nuotrauka paimta iš http://www.autosoviet.altervista.org

Naudoti šaltiniai: http://en.wikipedia.org

http://www.motorstown.com

http://www.curbsideclassic.com

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *