Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2013-12-21 | 0 komentarų

Sovietinių „MTZ“ traktorių istorija

Sovietinių „MTZ“ traktorių istorija

Straipsnio parašymo istorija yra labai paprasta. Važiavau vieną dieną keliu su automobiliu, pamačiau MTЗ-82 traktorių, jį aplenkiau, aplenkęs nutariau apie jį parašyti ir taip gimė straipsnis apie sovietinių „MTZ“ arba kitaip „Belarus“ traktorių istoriją. Ir nors, prisipažinsiu, straipsnis nėra labai jau išsamus, bet tikrai padės daugiau sužinoti apie Lietuvos ūkininkų „darbinius arkliukus“.

Tad viską pradedame nuo to, jog pirmiausia turime išsiaiškinti, kas yra traktorius. Skamba juokingai? Negi aš nežinau, kas yra traktorius? – pasakysite Jūs. O aš tai nežinau, o galvojau, jog žinau. Ir nors ne kartą teko jį matyti bei pačiam sėsti už jo vairo, bet tai tiesiog buvo keturatė transporto priemonė, kaip tuo metu man atrodė ir tiek. Pasirodo, kad klydau. Moksliškai traktorius įvardijamas, kaip savaeigė mašina, skirta žemės ūkio, kelių tiesimo, žemės kasimo, transporto ir kitiems darbams.

Kad jau išsiaiškinome, kas yra tas traktorius, tai gilinamės toliau… Pačiame žemės ūkyje traktoriumi dažniausiai velkamos mašinos ir padargai, kaip, pavyzdžiui:

Plūgas Nuotrauka paimta iš čia: http://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Vierscharige_wentelploeg.jpg

Plūgas
Nuotrauka paimta iš čia: http://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Vierscharige_wentelploeg.jpg

Kultivatorius Nuotrauka paimta iš čia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Federzinkenegge.jpg

Kultivatorius
Nuotrauka paimta iš čia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Federzinkenegge.jpg

Sėjamoji ir t.t.. Nuotrauka paimta iš čia: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sowing_machine_Nordsten.jpg

Sėjamoji ir t.t..
Nuotrauka paimta iš čia: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sowing_machine_Nordsten.jpg

Be to, pats traktorius, tiek savo priekyje, tiek gale, gali varyti su juo sujungtas mašinas – tiek judančias, tiek stovinčias, pavyzdžiui,

Sėjamąją ir kt. Nuotrauka paimta iš čia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skivesl%C3%A5maskin.jpg

Sėjamąją ir kt.
Nuotrauka paimta iš čia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skivesl%C3%A5maskin.jpg

Žvelgiant į matytą traktorių, negalime nežvelgti plačiau. Ir nors šiuo metu šie traktoriai gaminami Baltarusijoje, Minske, bet jų istorija neatsiejama nuo Sovietų Sąjungos ar Carinės Rusijos laikų. Tad pirmą traktoriaus prototipą, tuometinėje Carinėje Rusijoje, sukonstravo ir pagamino savamokslis rusų mechanikas F. Blinkovas, kuris Saratove 1889 m. ir 1896 m. Nižnij Novgorde pademonstravo savo sukurtą vikšrinį savaeigį traktorių su garo varikliu. Visgi, ši mašina buvo netobula, griozdiška ir neekonomiška. Tad to pasėkoje, Carinėje Rusijoje nebuvo organizuojama masinė šių traktorių gamyba.

F. Blinkovo vikšrinis traktorius. Nuotrauka paimta iš čia: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blinov.jpg

F. Blinkovo vikšrinis traktorius. Nuotrauka paimta iš čia: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blinov.jpg

Tačiau, daug kas pasikeitė po Didžiosios Spalio socialistinės revoliucijos, po kurios, jau ne Carinėje Rusijoje, o SSRS prasidėjo smarkus šalies industrializavimas. Prasidėjo masinė fabrikų, gamyklų statyba, kuri, kaip skelbė valdžia, turėjo ženkliai sumažinti šalies atsilikimą visuose ūkio sektoriuose nuo kitų šalių. To pasėkoje, smarkūs pasikeitimai vyko ir žemės ūkyje. Buvo sudarytos sąlygos gaminti traktorius ir juos kuo įmanoma plačiau naudoti žemės ūkyje.

Kaip rašoma, masinės traktorių gamybos pradžia yra laikytina 1924 metai. Būtent tais metais viena Leningrado (dab. Sankt Peterburgas) gamykla („Krasnyj putilovec“) iš Jungtinių Amerikos Valstijų nusipirko licenziją pradėti gaminti traktorius „фордзон-путиловец“ arba „Fordson-F“.

Fordson-F. Nuotrauka paimta iš čia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ratastraktor_Fordson,_Ford_Motor_Company_Ltd,_1929.jpg?uselang=ru

Fordson-F. Nuotraukos autorius – WikedKentaur.

Beje, šis gaminamas traktorius turėjo net 20 AG (14,7 kW) karbiuratorinį, žibalinį variklį.

Visai netrukus – 1930 m. buvo baigta statyti Staliningrado (Volgogradas)  traktorių gamykla. Tuoj po to sekė Charkovo (1931 m.),  Čeliabinsko (1933 m.) traktorių gamyklos bei kitos…  Kaip augo naujų gamyklų skaičius, taip augo ir naujų traktorių modelių skaičius. Taip, 1948 metų gegužės 29 d. atsirado traktorių gamykla ir Baltarusijos TSR, Minske, o jau 1949 metais buvo suprojektuotas ir pirmasis šios gamyklos kūrinys – MTЗ-1 traktorius. Kol 1954 m. (gaminti iki 1958 m.), su keliais patobulinimais, masiškai nuo konvejerio pradėjo riedėti ir MTЗ-2 traktoriai. Šie mažieji darbininkai pasižymėjo 37 AG (27,2 kW) varikliu, kas leido 3280 kg svoriui judėti 0,5-13 km/h greičiu bei dirbti įvairius žemės ūkio darbus. Sakysite, kad labai jau lėtas šis traktorius? Taip, bet nereikia pamiršti, kad greitis traktoriuje yra tikrai ne pirmoje vietoje. Juolab, kad daugelis darbų ir atliekami 0,5-15 km/h greičiu. Beje, iš viso pagaminta 148, 800 vienetų šio traktoriaus.

MTЗ-2. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz2_kos_nn.jpg

MTЗ-2. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz2_kos_nn.jpg

Po gana sėkmingo MTЗ-2 pasirodymo, 1957 m. (gamintas iki 1962 m.) dienos šviesą išvydo ir MTЗ-5. Šis modelis jau turėjo galingesnį – 40 AG (29 kW) benzininį variklį su 45 litrų kuro baku. Traktoriuje buvo patobulinta ir sankaba, pažangesnė hidraulinė sistema. Pakito ir priekinių ašių konstrukcija, kas leido žymiai sumažinti padangų slėgį į žemę.

MTЗ-5. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5_foto.jpg

MTЗ-5. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5_foto.jpg

Sumažėjo ir svoris (3 190 kg), tačiau traktoriaus dydis padidėjo.

Lyginant su MTЗ-2, šis modelis pasižymėjo didesniu universalumu. Mat prie jo buvo galimybė kabinti didesnį skaičių įvairių padargų, kas savo ruoštu lėmė įvairesnį šio traktoriaus panaudojimą žemės ūkyje. Nenuostabu, kad šio modelio traktorių pagaminta net 644 000 tūkst. vienetai.

Reikia pridurti, kas pasirodė ir šios serijos (MTЗ-5) keli variantai, kaip: MTЗ-5K, MTЗ-5M, МТЗ-5MC, МТЗ-5Л, bei МТЗ-5ЛС.

Traktorius MTЗ-5K faktiškai buvo lygiai toks pats, kaip ir MTЗ-5 modelis. Skirtumas buvo tik toks, kad turėjo patobulintą hidraulinę sistemą.

Tuo tarpu MTЗ-5M traktoriaus modelis pasižymėjo elektriniu starteriu, kuris pagerino dyzelinio variklio užvedimą. Vėliau, ant šio traktoriaus modelio buvo uždėta vairuotojo kabina, kuri leido mechanizatoriui dirbti ir blogomis oro sąlygomis. Taip šis modelis gavo МТЗ-5MC pavadinimą.

МТЗ-5MC su kabina. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5ms_foto.jpg

МТЗ-5MC su kabina. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5ms_foto.jpg

Vėliau, sekė tolimesnė šio modelio modifikacija – МТЗ-5Л. Šiame traktoriuje tarp svarbesnių pakitimų buvo sumažintas suvartojamas degalų kiekis. Taip pat sumažėjo ir paties variklio svoris, o greičių dėžė turėjo 10 pavarų, kurių pagalba traktorius galėjo judėti 1,37-22,3 km/h greičiu. Pagerinta ir elektronikos sistema.

Galiausiai kulminacija šio traktoriaus tapo МТЗ-5ЛС modelis. Šis traktoriaus modelis pasižymėjo tuo, kad turėjo vikšrus, kurie padidino pravažumą dirbti šlapioje žemėje.

МТЗ-5ЛС su vikšrais. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5ls_foto2.jpg

МТЗ-5ЛС su vikšrais. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz5ls_foto2.jpg

1958 m. pasirodė ir paskutinis šios serijos traktorius – MT3-7, kuris buvo gaminamas dviejų versijų – МТЗ-7Л ir МТЗ-7М. Beje, visi keturi ratai buvo varomieji (4×4).

MT3-7. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz7_pcforum.jpg

MT3-7. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz7_pcforum.jpg

O štai sekantį traktorių tikrai gana neblogai pažįsta ir mūsų šalies piliečiai. Tai populiarieji MTЗ-50, kurių vieną ar kitą užsilikusį egzempliorių dar ir dabar galime rasti kokio nors žmogaus ūkelyje. Nenuostabu, nes su visomis modifikacijomis šio modelio traktorių buvo pagaminta net 1, 256, 800 vienetai (gaminta laikotarpyje 1962-1985 m.).

MTЗ-50. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz50_foto.jpg

MTЗ-50. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz50_foto.jpg

Traktorius turėjo keturių cilindrų, 55 AG (41 kW) dyzelinį variklį, kuris išjudindavo 1,4 t svorį. Tuo tarpu greitis buvo nuo 1,7 iki 25,8 km/h. Dydis: ilgis 3810 mm, plotis 1970 mm, aukštis 2470 mm.

Žinoma, šis traktorius buvo nepamainomas smulkių ūkio darbų darbininkas, tačiau žinant tuometinius kolūkių dydžius, kyla didelė nuostaba, kai išgirsti, kad tokie traktoriai buvo pagrindiniai darbo „arkliukai“ tūkstantinių hektarų kolūkiuose…

Reikia paminėti, kad pradžioje šis traktorius šiek tiek skyrėsi savo išvaizda nuo mums įprasto. Tik vėlesnės jo versijos imtos gaminti su keturkampėmis grotelėmis priekyje bei dvejais žibintais. Taipogi, imta montuoti uždara kabina. Tai tapo savotiška vizitine kortele šio traktoriaus modelio. Nuo tada jį atpažindavo kiekvienas.

Vėlesnės kartos MTЗ-50. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz50_new_est.jpg

Vėlesnės kartos MTЗ-50. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/1/mtz50_new_est.jpg

Susilaukė šis modelis ir gana įdomių modifikacijų, kaip, antai modelis MTЗ-50X, kuris pasižymėjo savo priekinių ratų įdomia konstrukcija. Priekiniai ratai buvo pritaikyti dirbti medvilnės laukuose. Buvo ir modelis su vikšrais – MTЗ-50ПЛ.

MTЗ-50X. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/11/mtz50h_vyst.jpg

MTЗ-50X. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto2/11/mtz50h_vyst.jpg

MTЗ-50ПЛ. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/14/mtz50pl_test1983.jpg

MTЗ-50ПЛ. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/14/mtz50pl_test1983.jpg

MTЗ-50K bei MTЗ-50B buvo pritaikyti dirbti vynuogynuose arba ten, kur buvo auginamos aukštai augančios kultūros. Tuo tarpu MTЗ-50P labiau tiko darbuotis ryžių laukuose.

MTЗ-50K. Nuotrauka paimta iš čia: http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=81574562&t=9141273

MTЗ-50K. Nuotrauka paimta iš čia: http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=81574562&t=9141273

Beje, toliau sekė ir kiek galingesnis šio traktoriaus modelis – MTЗ-52, kuris buvo gaminamas nuo 1965 iki 1985 m. Ir nors variklis buvo toks pat, bet tai jau keturių varomų ratų – dviejų tiltų traktorius. Visi žinome, kad keturi varomi ratai yra kur kas geriau nei du.

MTЗ-52. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/09/mtz52l_1970_elva.jpg

MTЗ-52. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/09/mtz52l_1970_elva.jpg

Paskutinis šio modelio traktorius  buvo  MTЗ-62. Tai buvo keturiais varomais ratais (dviejų tiltų) bei 65-70 AG dyzelinį variklį turintis traktorius.

MTЗ-62. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz62_foto.jpg

MTЗ-62. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/Foto/20/mtz62_foto.jpg

Ko gero dar populiaresnis traktorius buvo ir tebėra iki šiol MTЗ-80 bei MTЗ-82 dėl kurio ir gimė šis straipsnis. Įdomumo dėlei, reikia pasakyti, kad su tam tikrais patobulinimais ir modifikacijomis šis traktorius yra gaminamas nuo 1974 m. iki dabar. Beje, nesuklysime teigdami, kad šio modelio traktoriai yra modernizuoti anksčiau gamintų MTЗ-50 ir MTЗ-52 modeliai.

Į naująjį traktorių buvo dedamas 80 AG (58,8 kW) variklis. Pats traktorius tapo didesnis, masyvesnis. Bendras svoris padidėjo iki 3,6 tonų. Ilgis – 3810 mm, plotis – 1970 mm, aukštis – 2470 mm. Gamintas MTЗ-80 buvo vieno tilto, o MTЗ-82 – dviejų tiltų (varomi visi keturi ratai). Skyrėsi ir dizainas. Senesnis šios versijos modelis dar priminė MTЗ-50, o štai vėlesnė šio traktoriaus versija (gaminta nuo 1990 m.) jau išsiskyrė ypač į akis krentančia traktorininko kabina, kuri buvo daug didesnė nei pastarųjų modelių. Jos dydis ženkliai pagerino matomumą kabinos viduje, kas tikrai į gerąją pusę įtakojo traktorininko darbą.

Senoji MTЗ-80 versija. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/23/mtz80_br.jpg

Senoji MTЗ-80 versija. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/23/mtz80_br.jpg

MTЗ-82 arba naujoji šio traktoriaus versija. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/19/mtz82_foto1.jpg

MTЗ-82 arba naujoji šio traktoriaus versija. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/19/mtz82_foto1.jpg

Kaip visada, šis traktorius susilaukė ir tam tikrų modifikacijų tarp kurių vienos iš įdomesnių yra: MTЗ-82P – traktorius buvo skirtas dirbti ryžių laukuose. Šio modelio traktoriaus ratai buvo kur kas platesni, nei kitų modelių.

MTЗ-82P. Nuotrauka paimta iš čia: http://photo.qip.ru/users/usik/1404480/32557526/#mainImageLink

MTЗ-82P. Nuotrauka paimta iš čia: http://photo.qip.ru/users/usik/1404480/32557526/#mainImageLink

Savo įdomia išvaizda išsiskyrė ir MTЗ-80X2M, kuris turėjo tik tris ratus – du gale ir vieną priekyje. Tuo tarpu MTЗ-82K buvo pritaikytas dirbti šlaituose, kurių nuolydis neviršija 200 kampą.

MTЗ-82K. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/14/mtz82k_test1983-2.jpg

MTЗ-82K. Nuotrauka paimta iš čia: http://www.techstory.ru/foto18/14/mtz82k_test1983-2.jpg

Paskutiniais Sovietų Sąjungos gyvavimo dešimtmečiais buvo suvokta, kad šie modeliai daug kur atsilieka nuo vakarietiškų alternatyvų. Svarbiausia to priežastis buvo tiekime – tiektos prastos detalės darė savo. Todėl subyrėjus Sovietų Sąjungai, buvo imtasi stiprių persitvarkymo darbų. Stengtasi ne tik gerinti gaminamo traktoriaus kokybę, bet ir diegti naujoves. Taip imtasi modernizuoti MTЗ-82 traktorius, kad jie kaip lygūs su lygiais galėtų konkuruoti su vakarietiška technika. Ir nors yra nuomonė, kad šie traktoriai pralaimi kovą su vakarietiškais konkurentais, tačiau taip pat daugelis sutinka, kad tai geriausias kainos/kokybės pasirinkimas šiuo metu.

1984 m. prasidėjo MTЗ-100 ir MTЗ-102 traktoriaus gamyba. Tai buvo sovietinių traktorių eros pabaiga. Naujieji „Belarus“ gamyklos traktoriai jau buvo gaminami nepriklausomoje Baltarusijoje.

Kalbant apie patį MTЗ-100, tai vėlgi, traktorius buvo patobulinto MTЗ-82 variantas, kurio variklio galia svyravo nuo 100 iki 110 AG. Jis buvo masyvesnis už savo pirmtaką, didesnių gabaritų.

MTЗ-100. Nuotrauka paimta iš čia: http://photo.qip.ru/users/usik/1404480/32557212/#mainImageLink

MTЗ-100. Nuotrauka paimta iš čia: http://photo.qip.ru/users/usik/1404480/32557212/#mainImageLink

Kaip jau minėjau, šių traktorių istorija nesibaigė žlugus Sovietų Sąjungai. Estafetę perėmus Baltarusija, pasirūpino, kad šių traktorių nudirbti darbai dar ilgai džiugintų įvairių šalių ūkininkus.

Šaltiniai:

1. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81_%28%D1%81%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%29

2. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%A2%D0%97-2_%28%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%29

3. http://www.avtomash.ru/katalog/histori/muzei_t/mtz5.htm

4. http://www.techstory.ru/trr_foto/trr_mtz50-60.htm

5. http://photo.qip.ru/users/usik/1404480/?mode=xlarge&page=2

6. http://en.wikipedia.org/wiki/Belarus_%28tractor%29

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Dunlop padangos

Pasidalink su kitaisShare on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *