Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-01-06 | 0 komentarų

Kovinių lėktuvų vystymasis nuo 1935-ųjų (IV dalis)

Kovinių lėktuvų vystymasis nuo 1935-ųjų (IV dalis)

Neatsibodo dar vis apie aviaciją skaityti? Man tai ne. Tikiuosi, kad ir Jums taip pat. Tad nieko nelaukdami einame į ketvirtąją „Kovinių lėktuvų vystymasis nuo 1935-ųjų“ dalį.

Kitas šio straipsnio dali galite rasti čia: I dalis, II dalis, III dalis.

1943 metai

1943 metai laikomi persilaužimo momentu Antrajame pasauliniame kare. Prielaidas tam sudarė perorganizuota pramonė antihitlerinės sąjungos valstybėse, įdirbis technikos kūrimo, taktikos ir strategijos srityse bei pasiekimai materialinių ir žmogiškųjų resursų panaudojime.

Vasario 2 dieną prie Stalingrado pasidavė didelė vokiečių karinių pajėgų grupuotė. Bandymai pralaužti apsupties žiedą ir organizuoti tiekimą oru buvo nesėkmingi. Stalingrado mūšyje 1942 metų gale Sovietų VVS pradėjo naudoti naikintuvus Jak-9, kurie buvo pranašesni už vokiečių Messerschmitt Bf 109G. Jak-9 sukurtas tobulinant Jak-7DI. Stalingrade įvyko ir naikintuvo La-5 debiutas. La-5 sukurtas LaGG-3 pagrindu, naudojant oru aušinamą variklį ir patobulinus konstrukciją. Vėlesnėse modifikacijose piloto kabina įgavo formą labiau primenančią lašą, tuo pagerinant galinės sferos matomumą. La-5 buvo ekvivalentiškas Messerschmitt Bf 109G pagal daugelį charakteristikų.

Jak-9

Jak-9

 La-5FN

La-5FN

Šiaurės Afrikoje karas vyko su permaininga sėkme, kol gegužės 13 d. italų ir vokiečių kariuomenės buvo priverstos kapituliuoti Tunise. Tolimesnės kovos turėjo persikelti į pietinę Europos žemyno dalį bei tęstis Ramiajame vandenyne ir Sovietuose.

Vokietijos atsakas į amerikiečių ir britų strateginių bombonešių antskrydžius buvo sunkiųjų dvimotorių naikintuvų Messerschmitt Me 410 „Hornisse“ ir Heinkel He 219 „Uhu“ pasirodymas. Me 410 buvo gili Me 210 modernizacija, nes pastarasis nepaisant naujausių technologijų diegimo nepateisino lūkesčių ir pasižymėjo avarijomis. Me 410 turėjo pakeisti senstančius Messerschmitt Bf 110. He 219 turėjo sumontuotus radarus skirtus naktinei kovai prieš bombonešius. Luftwaffe 60% naktinių naikintuvų (apie 300 aparatų) buvo Messerschmitt Bf 110, kurių versijose G ir H taip pat buvo įrengti radarai.

Messerschmitt Me 410 „Hornisse“

Messerschmitt Me 410 „Hornisse“

Heinkel He 219 „Uhu“

Heinkel He 219 „Uhu“

Didžiosios Britanijos karališkasis laivynas pradėjo gauti Fairey „Firefly“- dvivietį naikintuvą- bombonešį, galintį atlikti žvalgybos funkcijas. Britai modifikavo „Lancaster“ bombonešių eskadrilę taip, kad šie galėtų nešti specialiai užtvankoms sprogdinti sukurtą bombą. Kelios užtvankos buvo tokiu būdu susprogdintos ir užliejęs žemumas vanduo padarė nuostolių vokiečių pramonei ir gyventojams. Tačiau dėl atakos specifikos, kadangi reikėdavo prieš numetant bombą skristi labai žemai ir arti užtvankų, kurios buvo intensyviai ginamos priešlėktuvinės gynybos, britai patyrė didelių nuostolių. Amerikiečiai atliko bombonešių B-24 „Liberator“ reidą iš Libijos į Didžiąją Britaniją ir atakavo esančią Rumunijoje Ploesti naftos perdirbimo įmonę, kuri gamino benziną vokiečiams. Tikėtasi kad priešlėktuvinė gamyklos gynyba nebus stipri, tačiau ši žvalgybos klaida amerikiečių pilotams tapo tikru pragaru. Priešlėktuvinei rumunų gynybai intensyviai talkino ir naikintuvai IAR-80. Amerikiečių eskadrilės, kurios kovojo kartu su britais ir kaupė jėgas planuojamam Europos žemyno puolimui ateityje, pradėjo gauti legendinius naikintuvus-bombonešius North American P-51 „Mustang“ ir Republic P-47 „Thunderbolt“. Beje, šie lėktuvai pasiekė ir Ramiojo vandenyno dalinius. P-51 buvo intensyviai naudojamas bombonešių palydai ir gynimui nuo vokiečių naikintuvų, ypač, kai paaiškėjo, kad P-47 mažiau manevringas ir turi mažesnį skrydžio nuotolį. „Mustang“ pradžioje buvo skirtas RAF ir tik panaudojus Rolls-Royce variklį „Merlin“ jo charakteristikos ženkliai pagerėjo. „Mustang“ vardą lėktuvas gavo iš tuo metu populiarios dainos. P-47 turėjo vieną iš galingiausių variklių, skirtų tokios klasės aparatams šiuo laikotarpiu. Būdamas greitas, galingas, bet sunkus, P-47 puikiai atliko žemės taikinių atakos užduotis.

Fairey „Firefly“

Fairey „Firefly“

North American P-51 „Mustang“

North American P-51 „Mustang“

Republic P-47 „Thunderbolt“

Republic P-47 „Thunderbolt“

Netoli Kursko liepos 5 dieną prasidėjo didžiausias šiame kare tankų mūšis, kuris baigėsi rugpjūčio 23 dieną, kai vokiečių pajėgos pradėjo trauktis.

Sovietų VVS atliko bandomuosius skrydžius Berezniako ir Isaevo konstrukcijos reaktyviniu lėktuvu BI. Šis aparatas nebuvo saugus dėl kuro ir oksidanto cheminio agresyvumo. Vėliau, po kelių avarijų, sukaupus duomenų, skrydžiai buvo nutraukti. Sovietų VVS pradėjo gauti naujus bombonešius Tu-2 ir nors jo charakteristikos buvo geresnės nei Pe-2, gamybos apimtys nebuvo didelės. Dėl šios priežasties Tu-2 negalėjo stipriau įtakoti karo eigos.

BI

BI

  Tu-2

Tu-2

Kaip tik tuo metu, liepos 10 dieną amerikiečiai ir britai išsilaipino Sicilijoje. Italijoje liepos 25 d. buvo nuverstas Musolini. Vokietija skubiai atsiuntė savo pajėgas ir nuginklavo italus užimdama didžiąją Italijos dalį. Rugsėjo 10 dieną amerikiečiai ir britai pradėjo Italijos kampaniją. Spalio 13 dieną laisvos nuo okupantų Italijos vyriausybė paskelbė karą Vokietijai. Abiejose Italijos pusėse buvo nauji naikintuvai Macchi C.205V „Veltro“, sukurti patobulinus Macchi C.202 „Folgore“. Tiesa, „Veltro“ skaičius nebuvo pakankamas, kad įtakotų karo eigą. Geriausiu vienmotoriu itališku naikintuvu laikomas Fiat G.55 „Centauro“ minimam momentui atliko tik bandomuosius skrydžius, o juos gaminanti įmonė buvo vokiečių okupuotoje Italijos dalyje. Tik po šios teritorijos išlaisvinimo „Centauro“ gamyba tapo serijine. Messerschmitt Bf 109G ir Focke-Wulf 190A charakteristikos daugeliu atžvilgiu buvo prastesnės už dar naujesnės modifikacijos Fiat G.56, kuri buvo išbandyta 1944 metų kovą.

Macchi C.205 „Veltro“

Macchi C.205 „Veltro“

 Fiat G.55 „Centauro“

Fiat G.55 „Centauro“

Ramiajame vandenyne per 1943 metus amerikiečiai atgavo Gilberto ir Saliamono salas, rytinę Naujosios Gvinėjos dalį bei Aleutų salas. Išryškėjo skirtumas tarp vokiečių ir amerikiečių KOP panaudojimo koncepcijų. Vokietijos KOP buvo pastoviai perdislokuojamos į karštesnius taškus, paliekant minimumą kitur. USAF padaliniai buvo formuojami nuo mažų eskadrilių, turinčių vos kelis lėktuvus, iki didelių- tolygiai didinant lėktuvų skaičių visose eskadrilėse. 1943 metais JAV karinis jūrų laivynas pradėjo gauti naikintuvus Grumman F6F „Hellcat“ ir japonų nemėgstamą Vought F4U „Corsair“. F6F „Hellcat“ sparčiai keitė senstančius F4F „Wildcat“ ir tuo pačiu amerikiečių laivyne buvo pratęsta lėktuvų-„kačių“ (angliškai cat- katė) giminė. Vėliau dar kelis kartus nauji naikintuvai-„katės“ pakeis senstelėjusius lėktuvus JAV kariniame laivyne, bet apie tai vėliau. F6F „Hellcat“ pilotai tvirtina numušę 5156 japonų lėktuvus, kas sudaro beveik 75% visų japonų praradimų aviacijoje. F4U „Corsair“ pripažįstamas vienu geriausiu Antrojo pasaulinio karo naikintuvų dėl 11 numuštų priešų ir 1 prarasto lėktuvo santykio. Lėktuvnešiams skirtas bombonešis Curtiss SB2C „Helldiver“ pradėjo keisti lėtesnius ir senstančius Douglas SBD „Dauntless“. Australijos RAAF pasirodė naikintuvas Commonwealth „Boomerang“. Realiai šis aparatas atliko atakos lėktuvo funkcijas, nes techninės charakteristikos buvo blogesnės nei japonų naikintuvų. Australai naudojo atgabentus ir savos gamybos pagal licenciją amerikiečių bei britų lėktuvus.

Grumman F6F „Hellcat“

Grumman F6F „Hellcat“

Vought F4U „Corsair“

Vought F4U „Corsair“

Curtiss SB2C „Helldiver“

Curtiss SB2C „Helldiver“

   CAC „Boomerang“

CAC „Boomerang“

Amerikos pilotai kiek apsipažino pirmą kartą išvydę naikintuvą Kawasaki Ki-61 „Hien“ virš japonų okupuotų teritorijų, nes pamanė, kad priešai pradėjo gaminti Messerschmitt Bf 109. Ki-61 sąsaja su Vokietija buvo tik ta, kad jo variklis- tai licencinis Daimler-Benz. Ki-61 buvo skirtas sausumos KOP ir kovose užsirekomendavo kaip grėsmingas priešininkas. Sargybos naikintuvas Mitsubishi J2M „Raiden“ KOP pasiekė pavėluotai dėl techninių nesklandumų. Šių lėktuvų skaičius nebuvo didelis, tačiau jie pasižymėjo kaip geri bombonešių naikintojai. Sausumos naikintuvas-bombonešis Nakajima Ki-44 „Shoki“ nebuvo populiarus japonų pilotų tarpe, nes valdymo lengvumas ir manevringumas paaukoti skrydžio ir kilimo greičiams. Japonijos jūrų KOP pradėjo gauti pikiruojantį bombonešį Yokosuka D4Y „Suisei“, kuris kaip manoma, vėliau panaudotas pirmojoje kamikadzių atakoje. Torpednešis Nakajima B6N „Tenzan“ buvo skirtas pakeisti senstelėjusį Nakajima B5N „Kate“. Vienas iš geriausių japonų naikintuvų laikomas Nakajima Ki-84 „Hayate“, kuris gerai užsirekomendavo tiek naikintuvo, tiek sargybos naikintuvo rolėse. Amerikiečiai išbandė vieną iš patekusių į jų rankas Ki-84 „Hayate“ ir padarė išvadą, kad šis lėktuvas prityrusio piloto rankose yra pranašesnis už P-51H ir P-47N.

Kawasaki Ki-61 „Hien“

Kawasaki Ki-61 „Hien“

   Mitsubishi J2M „Raiden“

Mitsubishi J2M „Raiden“

Nakajima Ki-44 „Shoki“

Nakajima Ki-44 „Shoki“

 Yokosuka D4Y „Suisei“

Yokosuka D4Y „Suisei“

Nakajima B6N „Tenzan“

Nakajima B6N „Tenzan“

Nakajima Ki-84 „Hayate“

Nakajima Ki-84 „Hayate“

Europos šiaurėje aviacinė mintis nebuvo sustingusi. Paskelbusi neutralitetą kovojančioms pusėms, Švedija jautė stiprų politinį spaudimą. Dėl šių priežasčių vyriausybė ieškojo būdų, kaip apsaugoti šalį. 1943 metų liepos mėnesį buvo išbandyti pirmieji trys SAAB J21 prototipai. Aparatas buvo kiek neįprastos koncepcijos, panaudotas stumiantysis sraigtas. Lapkričio mėnesį Švedijos KOP pradėjo įsisavinti naikintuvus FFVS J22. Tai buvo sąlyginai paprastas, lengvas aparatas iš metalinių vamzdžių ir medinių dalių, tačiau charakteristikos atitiko modernių naikintuvų parametrus.

SAAB J21

SAAB J21

     FFVS J22

FFVS J22

1943 metais pasaulio KOP gavo daugiau naujo tipo naikintuvų, nei bombonešių.

Paties straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: modeliuok.lt

Už galimybę publikuoti šį straipsnį esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Greitu metu į „eterį“ išleisime ir V-ąją šio straipsnio dalį….

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *