Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-01-29 | 0 komentarų

Laivų istorija

Laivų istorija

Pasirodo, kad….

Pirmieji laivai buvo rąstai, varomi rankomis arba pagaliu. Vėliau surišus rąstus atsirado plaustas, o nemiškinguose kraštuose rąstus atstojo nendrės. Iš nendrių plaustus rišo senovės tautos, gyvenusios prie Titikakos (Peru), Čado (C. Afrika) ežerų, Egipte. Nuo seno naudoti ir luotai, skobti iš medžių kamienų. II tūkstantmetyje pr. Kr. Egipte buvo statomi laivai iš suleidžiamų ir sutvirtinamų medžio gabalų, kurių sandūros buvo užkamšomos ir dervuojamos.

Nendrinis laivas

Nendrinis laivas

Apie X a. Pr. Kr. Finikiečių laivai jau turėjo pagrindinius konstrukcinius elementus: kilį, števenius, špantus, kevalas – lentos (iš pradžių tašytos, vėliau pjautos), tvirtintos medinėmis (vėliau varinėmis, geležinėmis) vinimis.

VIII a. Pr. Kr. Mesopotamijoje buvo plaukiojama oda aptemptomis ir išdervuotomis pintinėmis, kurios kėlė iki 100 t. Degto molio valtimis plaukiojo R. Bengalijos gyventojai.

Pirmieji laivai buvo varomi kartimis, irklais, kuriuos dažniausiai tvirtindavo 1, 2, 3 eilėmis. Manoma, kad bures (iš odos, nendrių), kaip pagrindinį varytuvą, pirmieji pradėjo naudoti finikiečiai. Geromis jūrinėmis savybėmis pasižymėjo skandinavų laivai (drakaras, knaras). VII a. Venecijoje pradėta statyti galeras. Šiuos siaurus ir greitus laivus beveik visi Europos šalių laivynai naudojo karo tikslams iki XVIII a.

Finikiečių laivas

Finikiečių laivas

Viduramžiais irklai palaipsniui ėmė nykti, laivai trumpėti ir platėti, stiebų skaičius padidėjo iki trijų. Vietoj vienos didelės burės imta naudoti kelias mažesnes. Burlaivis buvo talpesnis ir greitesnis už irklinį laivą (irkluotojų vieta liko kroviniams, keleiviams, įgulai, ginkluotei). XII – XIII a. Ispanijoje, Portugalijoje, Italijoje pasirodė karakai, karavelės, kuriais 1492 m. Kristupo Kolumbo (Cristobal Colon) vadovaujama ekspedicija perplaukė Atlantą, o 1498 V. da Gama nuplaukė iš Europos į Indiją. XVII Prancūzijoje įsteigus MA, pradėta kurti laivų statybos pagrindus. Juos kūrė prancūzai P. Bugeras (Bouguer, 1698-1758, laivų konstravimas, manevringumas), Ž. D‘Almberas (J. D‘Alambert, 1717-83 m., vandens pasipriešinimas), J. Bernulis (Bernoulli , 1654-1705 m., laivų manevringumas), L. Oileris (Euler, 1707-83, laivų konstravimas, manevringumas). Sukurtos laivų statybos taisyklės, paremtos laivų stiprumo ir jūrinių savybių kriterijais. Laivo formos tapo tobulesnės, laivai greitesni, patikimesi, manevringesni. Krovumas padidėjo iki 2000 t. XVIII a. Atsirado laivai su keturių aukštų burėmis, kurių bendras plotas siekė iki 0,5 ha, greitis išaugo iki 14 mazgų (26 km/h). Vairalazdę pakeitė vairaratis, laivai tapo manevringesni.

Burinis laivas

Burlaivis

1787 m. Anglijoje pastatytas pirmasis plieninis (21,5 m ilgio) laivas. XIX a. vid. pradėta pagrindines laivo konstrukcijas gaminti iš metalo (plieno) ir vietoj burių ir irklų gaminti mechaninius variklius. Be to, iki XX a. pr. Laivo korpuso detales imta virinti (vietoj jungimo kniedėmis. Tai leido daugelį laivų statybos darbų atlikti statyklos cechuose, o patį laivą surinkti stapelyje iš atskirų stambių vienetų (sekcijų, blokų). 1801 m. Škotijoje V. Saimingtonas (W. Symington) pastatė garinį vilkiką „Charlotte Dundas“, 1807 m. R. Sultonas (Sultonas, JAV) paleido kursuoti keleivinį garlaivį „Clermont“. 1819 m. amerikiečių garinis burlaivis „Savannah“ per 26 dienas perplaukė Atlanto vandenyną (kuro pakako tik 4 dienoms). 1843 m. D. Britanijoje nuleistas į vandenį vandenyninis garlaivis metaliniu korpusu „Great Britain“.

Garlaivis

Garlaivis

Garlaivis pakeitė burlaivį ir jūrose tik XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje, kuomet ištobulintas ir pritaikytas laivui sraigtas. Nuo XX a. vidurio laivuose naudojamos dujų turbinos, branduolinės jėgainės: 1954m. JAV pastatytas pirmasis atominis povandeninis laivas „Nutilus“, 1959 m. – SSRS laivas su atominiu varikliu – atominis ledlaužis „Lenin“.

Už galimybė publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas Jūrų skautų konferencijos seniūnui Jurgiui Uleckui. Ačiū Jums.

Straipsnį parengė – Eglė PAULAUSKAITĖ

Šaltinis – http://old.skautai.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *