Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-01-31 | 0 komentarų

Kovinių lėktuvų vystymasis nuo 1935-ųjų (VI dalis)

Kovinių lėktuvų vystymasis nuo 1935-ųjų (VI dalis)

Ilgai laukta, o gal ir nelaukta, bet užtat paskutinė straipsnio dalis apie „Kovinių lėktuvų vystymąsi nuo 1935-ųjų“ jau čia. Jei dar neskaitėte kitų šio ilgo, ilgo straipsnio dalių, tai nedelsiant rekomenduoju spausti čia: I dalis, II dalis, III dalis, IV dalis, V dalis.

1945 metai

Operacija “Bodenplatte” sausio 1 dieną ketinta netikėtai smogti britų ir amerikiečių aerodromams Olandijoje, Belgijoje bei Prancūzijoje. Pakilo virš 800 Luftwaffe lėktuvų, kurie sunaikino apie 200 britų ir amerikiečių lėktuvų, nuosavi praradimai siekė apie 300 lėktuvų ir 200 pilotų, kurie žuvo arba pateko į nelaisvę. Tuo tarpu amerikiečių ir britų pilotai beveik nenukentėjo, o sunaikintus ant žemės lėktuvus greitai pakeitė naujai atgabenti. Šios nesėkmingos operacijos metu Luftwaffe praktiškai buvo sužlugdytos.

Japonijoje bandomuosius skrydžius atliko turboreaktyviniai Mitsubishi J8M „Shusui“ ir Nakajima „Kikka“. Abiejų kūrimas prasidėjo nuo Me 163 ir Me 262 licencijų gaminti pirkimo iš vokiečių. Dokumentacija buvo gabenama keliais povandeniniais laivais, kurių dalis nuskandinti ir Japoniją pasiekė ne visa reikalinga informacija. Japonijos inžinieriai patys projektavo trūkstamos dokumentacijos dalis. Tačiau abiejų tipų lėktuvų skrydžiai buvo nesėkmingi. Japonai kūrė anties konfigūracijos naikintuvą Kyushu J7W „Shinden“, kuris turėjo stumiantįjį sraigtą. Norėta nušauti du zuikius: kol nebus sukurtas šiam naikintuvui turboreaktyvinis variklis- naudojamas sraigtinis variantas, o vėliau- variklis pakeistas. Bandomuosius skrydžius 1945 metais spėjo atlikti tik sraigtinis variantas.

Mitsubishi J8M „Shusui“

Mitsubishi J8M „Shusui“

Nakajima „Kikka“

Nakajima „Kikka“

Kyushu J7W „Shinden“

Kyushu J7W „Shinden“

Luftwaffe prieš kapituliaciją pradėjo naudoti Kurto Tanko garbei (Focke-Wulf konstruktoriaus) pavadintą Ta 152 naikintuvą. Ta 152H buvo skirtas aukštai skrendančių bombonešių atakai, o Ta 152C- kovai mažesniuose aukščiuose. Pramonės griūtis ir pilotų trūkumas neleido pasireikšti labai geroms šių lėktuvų, kurių spėta pagaminti apie 200 aparatų, charakteristikoms. Luftwaffe tikėjosi turėti pigų turboreaktyvinį naikintuvą Heinkel He 162 „Salamander“. Tačiau šio lėktuvo valdymas buvo komplikuotas net prityrusiam pilotui, be to, esant didesniems perkrovimams konstrukcija pradėdavo byrėti, o variklis turėjo polinkį užsiliepsnoti. Nepaisant to užsakyta gamyba tikintis 4‘000 lėktuvų per mėnesį, kas tuo metu jau buvo visiškai nerealu. Pagaminta apie 320 He 162 „Salamander“ ir dar apie 800 konstrukcijų po karo rasta įvairiose surinkimo stadijose.

Ta 152H

Ta 152H

   He 162 „Salamander“

He 162 „Salamander“

Didžiojoje Britanijoje plačiau pradėtas naudoti pirmasis britų turboreaktyvinis naikintuvas Gloster „Meteor“, kuris atliko oro erdvės gynimo funkcijas ir į kontinentinę Europos dalį, tiksliau- į Nyderlandus pateko 1945 metų balandžio mėnesį, tačiau virš vokiečių kontroliuojamos teritorijos neskraidė. Dar 1944 metų liepos mėnesį britai turėjo tik vieną „Meteor“ eskadrilę kovai prieš skraidančias bombas V-1, tačiau po karo Gloster „Meteor“ tapo pagrindiniu britų naikintuvu. Karališkasis britų laivynas pradėjo gauti Supermarine „Seafire“ naikintuvus. Tai buvo Supermarine „Spitfire“ modifikacija adaptuota lėktuvnešiams.

Gloster „Meteor“

Gloster „Meteor“

  Supermarine „Seafire“

Supermarine „Seafire“

Pačioje karo pabaigoje Sovietų VVS pakeitė atakos lėktuvus IL-2 „Šturmovik“ į IL-10, kurie buvo tolimesnis šių aparatų vystymas.

Nuo 1945 metų pradžios, kai pergalė prieš hitlerinės koalicijos šalis tapo tik laiko klausimu, investicijos į naujų sraigtinių lėktuvų kūrimą buvo ženkliai sumažintos, dėmesio centre atsidūrė vokiečių sukurti turboreaktyviniai aparatai, o po pergalės ir dar neregėti projektai. Savo ruožtu amerikiečiai intensyviai dirbo ties Bell P-59 „Airacomet“ ir daug žadančiu Lockheed P-80 „Shooting Star“ naikintuvo prototipu. P-59 „Airacomet“ charakteristikos nebuvo patenkinamos ir jis tapo ne naikintuvu, o mokomuoju lėktuvu.

Bell P-59 „Airacomet“

Bell P-59 „Airacomet“

 Lockheed P-80 „Shooting Star“

Lockheed P-80 „Shooting Star“

Jaltos konferencijoje 1945 metų vasario 04-11 d. Didžioji Britanija, JAV ir Sovietai suderino karo pabaigos planus bei įtakos sferas po karo. 1945 metų gegužės 7 dieną Reimse buvo pasirašytas Vokietijos besąlyginės kapituliacijos aktas, kuris reikalaujant Sovietams buvo dar kartą pasirašytas Berlyne gegužės 8 dieną.

Nuo metų pradžios amerikiečiai intensyviai bombardavo strategiškai svarbius Japonijos miestus. Atsižvelgiant į tai, kad japonų pastatai buvo lengvai užsiliepsnojantys, bombų sukelti gaisrai virsdavo ugnies uraganais. 1945 metų liepos 26 d. Japonija atmetė reikalavimą kapituliuoti. Rugpjūčio 6 dieną Boeing B-29 „Superfortress“, pavadintas lėktuvo vado motinos garbei „Enola Gay“, 8 valandą 15 minučių ryte iš 31‘000 pėdų aukščio (apie 9‘449 m) virš Hirosimos numetė atominę bombą „Little Boy“ (angl.- mažas berniukas). Rugpjūčio 9 dieną Boeing B-29 „Superfortress“, pavadintas „Bock‘s Car“, numetė atominę bombą „Fat Man“ (angl.- storas žmogus) virš Nagasaki. Tą pačią dieną Sovietai pradėjo karą prieš Japoniją, kurį paskelbė dieną prieš tai. Nors 1945 metų rugpjūčio 14 dieną Japonija paskelbė kapituliuojanti, Sovietai užėmė Mandžiūriją, Šiaurės Korėją, Kurilus ir Pietų Sachaliną. 1945 metų rugsėjo 2 dieną Tokijo įlankoje JAV karo laive „Missouri“ buvo pasirašytas Japonijos besąlyginės kapituliacijos aktas.

Kamikadzių antskrydžiai ir galimas japonų fanatiškas kovojimas amerikiečiams išsilaipinus sausumoje galėjo padaryti milžiniškų nuostolių tame tarpe iki milijono amerikiečių karių bei trijų milijonų japonų žuvusiais. Beje, japonai patys vykdė branduolinio ginklo kūrimo projektą, kuris užstrigo dėl urano neturėjimo.

Karo metu išryškėjo tendencijos, kurios charakterizuojamos sąlyginai didesne naikintuvų gamyba, kai valstybė pralaimi ir bombonešių gamybos didėjimu laimint.

Už leidimą publikuoti šį straipsnį esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *