Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-02-09 | 0 komentarų

Aviacijos istorija: 1945-1950 metai (I dalis)

Aviacijos istorija: 1945-1950 metai (I dalis)

Gana neseniai apžvelgėme ilgą straipsnių seriją skirtą „Kovinių lėktuvų vystymuisi nuo 1935 m.“. Tačiau, kas vyko po karo? Negi nebuvo kuriami nauji lėktuvų modeliai? Į šiuos ir panašius klausimus galbūt atsakys šis straipsnis apie „Aviacijos istorija: 1945-2000 metai“.

Dar 1945 metų pradžioje JAV buvo nutraukti keli perspektyvūs sraigtinių lėktuvų projektai, kaip naikintuvų Boeing XF8B-1, Republic XP-72, atakos lėktuvų Beech XA-38 „Grizzly“ bei Consolidated-Vultee XA-41, motyvuojant resursų taupymu. Esantys gamyboje aparatai sėkmingai vykdė užduotis, o aviacijos ateitis buvo siejama su nauja variklių technologija – turboreaktyvine trauka. Jau buvo aiški Antrojo pasaulinio karo baigtis ir kovinių lėktuvų perteklius po karo nebuvo pageidaujamas. Analogiškos mintys kilo ir kitų sąjungininkių šalių vyriausybių ateities planuose. Pasibaigus karui didžioji dalis Vokietijos aviacijos inžinierių atsidūrė JAV, kovinės aviacijos pavyzdžiai ir projektai taip pat neliko be Didžiosios Britanijos, JAV ir Sovietų dėmesio bei tapo tyrimų objektais. Tuo pačiu vis labiau ryškėjo raketų panaudojimo perspektyvos ir vokiečių įdirbis V-1 bei V-2 raketų projektuose masino laimėjusių valstybių kariškius. Atsižvelgiant į tai, kad turboreaktyviniai lėktuvai greitesni už sraigtinius, dalis specialistų pradėjo kelti mintį, kad manevringasis oro mūšis grimzta į praeitį, nes esant tokiems greičiams staigaus manevro metu pilotas neatlaikys perkrovimų.

Boeing XF8B-1

Boeing XF8B-1

Republic XP-72

Republic XP-72

Beech XA-38 „Grizzly“

Beech XA-38 „Grizzly“

Consolidated-Vultee XA-41

Consolidated-Vultee XA-41

Originaliai atrodė kombinuotos traukos JAV jūrų laivyno 1945 metais gauti 66 naikintuvai Ryan FR-1 „Fireball“, kurių turboreaktyvinis variklis buvo numatytas tik oro mūšiui. Vienintelis pranašumas prieš sraigtinius naikintuvus tebuvo didesnis kilimo greitis. Šie naikintuvai nespėjo sudalyvauti mūšiuose. Sovietai 1945 metais dar tik eksperimentavo su analogiškos koncepcijos I-215, kurio serijinė versija žinoma kaip MiG-13.

Ryan FR-1 „Fireball“

Ryan FR-1 „Fireball“

MiG-13

MiG-13

1945 metais Didžiosios Britanijos KOP pradėjo gauti Avro „Lincoln“ bombonešius, kurie buvo tolimesnis „Lancaster“ vystymasis. JAV karinis jūrų laivynas tais pačiais metais įsisavino sunkųjį dviejų variklių naikintuvą Grumman F7F „Tigercat“, o sausumos KOP pradėjo gauti Lockheed P-80 “Shooting Star”, kurį sukūrė „šeškų dirbtuvės“ arba kitaip tariant, vėliau tapusi legendine laboratorija – Skunk works. JAV KOP pradėjo naudoti didžiausią pasaulyje tuo metu transporto lėktuvą Douglas C-74 „Globemaster“. Tuo tarpu Sovietuose buvo intensyviai tiriami Messerschmitt Me 262 ir jo varikliai, ko pasekoje pasaulį išvydo eksperimentinis Aleksejevo konstruktorių biuro naikintuvas I-211.

Avro „Lincoln“

Avro „Lincoln“

Grumman F7F „Tigercat“

Grumman F7F „Tigercat“

Lockheed P-80 “Shooting Star”

Lockheed P-80 “Shooting Star”

    I-211

I-211

Avia S 92 “Turbina”

Avia S 92 “Turbina”

 Douglas C-74 „Globemaster“

Douglas C-74 „Globemaster“

1946 metais Sovietų kariškių ir inžinierių pagalba Čekoslovakijos aviacijos gamykloje Avia pagamintos Me 262 kopijos, kurioms naudotos Vokietijoje trofėjais tapusios dalys ir varikliai. Šie aparatai gavo Avia S 92 „Turbina“ pavadinimą ir atliko daugybę tiriamųjų skrydžių. Antrojo pasaulinio karo metu Avia gamykloje buvo gaminami Messerschmitt Bf-109G-6, vėliau Bf-109G-14 ir dviviečiai Bf-109G-12.
Didžiojoje Britanijoje 1946 metais RAF pradėjo gauti De Havilland “Hornet”, laivynui skirtą De Havilland “Sea Hornet” bei turboreaktyvinį naikintuvą De Havilland “Vampire”, kuris taip pat patiektas Švedijos bei Šveicarijos KOP. „Hornet“ buvo tolimesnis „Mosquito“ vystymas. „Vampire“ naikintuvai buvo labai populiarūs, vėliau tarnavo dar kelių valstybių KOP bei gamintos kelios naikintuvų modifikacijos.
Australai pagamino Commonwealth CA-15 naikintuvą, kuris priminė North American P-51 „Mustang“. CA-15 buvo naudoti tik kaip eksperimentiniai lėktuvai. Tuo pačiu metu USAF pradėjo gauti sunkiuosius tolimosios palydos naikintuvus North American F-82 “Twin Mustang”, kurie buvo tolimesnis P-51 „Mustang“ vystymas. Grumman F8F “Bearcat” pratęsė kačių-naikintuvų giminę JAV jūrų laivynę- tai buvo Grumman F6F „Hellcat“ palikuonis. JAV laivynas taip pat gavo vėliau legendiniu tapusį atakos lėktuvą Douglas A-1 “Skyraider” bei pirmąjį turboreaktyvinį naikintuvą McDonnell FH-1 “Phantom”. JAV laivynas pradėjo įsisavinti Martin AM „Mauler“, kuris taip pat buvo atakos lėktuvas, bet papildomai galėjo atlikti ir torpednešio funkcijas. JAV bandomuosius skrydžius atliko eksperimentiniai bombonešiai Douglas XB-43 „Jetmaster“ ir Northrop XB-35.
Sovietuose 1946 metais Lavočkino konstruktorių biure buvo atlikta La-7 modernizacija ir naujasis naikintuvas gavo La-9 pavadinimą. Tuo tarpu turboreaktyvinio naikintuvo kūrimo darbai nebuvo sklandūs. La-150 charakteristikos buvo nepatenkinamos, jo patobulintos versijos La-152- taip pat.

De Havilland “Sea Hornet”

De Havilland “Sea Hornet”

De Havilland “Vampire”

De Havilland “Vampire”

Commonwealth CA-15

Commonwealth CA-15

North American F-82 “Twin Mustang”

North American F-82 “Twin Mustang”

Grumman F8F “Bearcat”

Grumman F8F “Bearcat”

Douglas A-1 “Skyraider”

Douglas A-1 “Skyraider”

McDonnell FH-1 “Phantom”

McDonnell FH-1 “Phantom”

Martin AM „Mauler“

Martin AM „Mauler“

Douglas XB-43 „Jetmaster“

Douglas XB-43 „Jetmaster“

Northrop XB-35

Northrop XB-35

La-9

La-9

    La-150

La-150

La-160

La-160

I dalies pabaiga…

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *