Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-03-08 | 0 komentarų

Aviacijos istorija: 1945-1950 metai (III dalis)

Aviacijos istorija: 1945-1950 metai (III dalis)

Paskutinė – III dalis apie „Aviacijos istoriją: 1945-1950 metais“ (kitas dalis galite rasti čia: I dalis, II dalis).

1948 metais USAF pradėjo gauti strateginį bombonešį Boeing B-50 “Superfortress”, kuris buvo B-29 modifikacija, tačiau skyrėsi didesne galia ir skrydžio nuotoliu. Pradėtas tiekti North American B-45 “Tornado” buvo vidutinio nuotolio bombonešis, tačiau ir jis galėjo nešti branduolinį ginklą. Karinis jūrų laivynas pradėjo gauti turboreaktyvinius naikintuvus North American FJ-1 “Fury”, Grumman F9F “Panther” ir McDonnell F2H “Banshee”, kuris pakeitė mažesnį McDonnell FH-1 “Phantom”. Vėliau tapęs legendiniu North American F-86 “Sabre” pradėtas įsisavinti USAF. Taip pat pradėti naudoti transporto lėktuvai  Fairchild C-119 „Flying BoxCar“ ir Lockheed C-121 „Constellation“. Pasaulį išvydo paskutinis Curtiss firmos lėktuvas- eksperimentinis Curtiss XF-87. Į dangų pakilo McDonnell eksperimentinis naikintuvas XF-88 ir nuo lėktuvo nešėjo atsikabino eksperimentinis naikintuvas XF-85 „Goblin“. Norėta išsiaiškinti, ar gali strateginis bombonešis nešti savo gynybai skirtus mažus naikintuvus, kurie atsikabintų mūšiui, o po to vėl grįžtų į pradinę vietą. Eksperimentai davė neigiamą atsakymą. USAF atliko analogiškus bandymus ir su modifikuotais serijiniais naikintuvais, tačiau didžiausia problema – maža sėkmingo naikintuvo ir bombonešio susijungimo tikimybė. Beje, McDonnell XF-88 koncepcija siejama su 1944 metų vokiečių projektu Fw 250.

Boeing B-50 “Superfortress”

Boeing B-50 “Superfortress”

  North American B-45 “Tornado”

North American B-45 “Tornado”

North American FJ-1 “Fury”

North American FJ-1 “Fury”

     Grumman F9F “Panther”

Grumman F9F “Panther”

McDonnell F2H “Banshee”

McDonnell F2H “Banshee”

North American F-86 “Sabre”

North American F-86 “Sabre”

Fairchild C-119 „Flying BoxCar“

Fairchild C-119 „Flying BoxCar“

  Lockheed C-121 „Constellation“

Lockheed C-121 „Constellation“

Curtiss XF-87

Curtiss XF-87

 McDonnell XF-88

McDonnell XF-88

McDonnell XF-85 „Goblin“

McDonnell XF-85 „Goblin“

McDonnell XF-85 „Goblin“ ant B-29 specialaus rėmo

McDonnell XF-85 „Goblin“ ant B-29 specialaus rėmo

Focke-Wulf projektas Fw 250

Focke-Wulf projektas Fw 250

Nuo pat įkūrimo 1948 metais Izraelio valstybė susidūrė su priešiškais kaimynais, todėl kartu su kitomis karinėmis pajėgomis pradėtos kurti ir Izraelio KOP. Nuo anksčiau šiame regione Didžioji Britanija turėjo didelę įtaką, tuo tarpu Sovietai siekė padidinti savo įtaką ir Sovietų vadovybės nurodymu parduoti Čekoslovakijos Avia S 199 tapo vieni iš pirmųjų Izraelio KOP naikintuvų. Tačiau Sovietai nepasiekė savo tikslo per Izraelį padidinti savo įtaką Artimuosiuose Rytuose.
Lavočkino konstruktorių biuras pakeitė savo kuriamo turboreaktyvinio naikintuvo koncepciją ir La-168 bei tolimesnės modifikacijos La-172 variklis buvo patalpintas gale. Tuo tarpu Sovietų VVS pradėjo gauti MiG-15, kurio koncepcija siejama su vokiečių Antrojo pasaulinio karo metų projektu Focke-Wulf Ta 183.

La-168

La-168

    MiG-15

MiG-15

Focke-Wulf Ta 183

Focke-Wulf Ta 183

Vos pasibaigus Antrajam pasauliniam karui prasidėjo šaltasis karas. Vokietija tuo metu buvo padalinta į kelias okupacines zonas, kurias valdė karą laimėjusios sąjungininkės. Viena tokia vakarų valdoma zona buvo Berlyne, o pats miestas – Sovietų kontroliuojamoje teritorijoje. Vakarų valstybės paskelbė apie būsimą Vokietijos Federatyvinės Respublikos sukūrimą, į ką Sovietai sureagavo vykstančio į Vakarų Berlyną transporto kontrolės įvedimu nuo 1948 metų kovo 31d. Pradedant nuo 1948 metų birželio 18 d. Sovietai sustabdė sausumos transporto judėjimą į Vakarų Berlyną. Norint išsaugoti Vakarų Berlyną, JAV ir Didžioji Britanija turėjo skubiai organizuoti maisto ir pramoninių prekių gabenimą oru. Dėl transporto aviacijos sumažinimo pasibaigus karui teko mobilizuoti visą turimą transporto oro laivyną, kuris gabeno krovinius 24 valandas per parą. Jau liepos mėnesį kasdien buvo gabenama virš 2000 t krovinių, rugsėjo mėnesį – 3839 t ir spalio mėnesį – 4600 t. Lapkričio mėnesį iš JAV atvyko aštuonios Douglas C-54 „Skymaster“ eskadrilės, vienas toks lėktuvas galėjo gabenti iki 10 t krovinių. Didžiosios Britanijos indėlis pradėjo palaipsniui mažėti, nes nuspręsta naudoti daugiau didesnės talpos ir sumažinti mažesnės talpos lėktuvų skaičių. Vokietijoje buvusi Sovietų 16-oji oro armija turėjo 3000 kovinių lėktuvų, įskaitant La-5FN ir Jak-3, kurie pavojingu atstumu skraidė šalia sunkiai krautų transporto lėktuvų. JAV į tai atsakė naikintuvų P-80 ir nešančių atomines bombas strateginių bombonešių Boeing B-29 „Superfortress“ dislokavimu Didžiojoje Britanijoje. Oro tiltas veikė be pertraukų, lėktuvai Berlyne leidosi kas 90 sekundžių. Sovietų vadovybė suprato, kad Vakarų Berlyno perimti nepavyks ir 1949 metų gegužės 12 d. nutraukė blokadą. Oro tiltas veikė iki rugsėjo mėnesio kaupiant strategines atsargas tam atvejui, jei Sovietai vėl užblokuos antžeminius kelius. 1949 metų rugsėjo 21 d. įkurta Vokietijos Federatyvinė Respublika.

Baigiamasis žodis

Ši apžvalga nėra visų kovinių lėktuvų tiriamasis darbas. Šiuo metu nėra pakankamai knygų apie aviacijos istoriją lietuvių kalba, todėl išdėstyta informacija tėra glausta svarbesnių kovinių lėktuvų apžvalga, siekiant sudaryti bendrą istorinį bei techninį vaizdą, pateikiant aptariamų lėktuvų nuotraukas. Kiek didesnis dėmesys skirtas turboreaktyvinių lėktuvų audringiausio vystymo etapui – nuo Antrojo pasaulinio karo pabaigos iki Vietnamo karo, nes apie šį laikotarpį informacijos lietuviškai beveik nėra.

Naudota literatūra:

1. “Visuotinė lietuvių enciklopedija” I tomas, Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, 2001

2. Stewart Wilson, „Aircraft of WWII“, Aerospace Publications Pty Ltd, 1998

3. Stewart Wilson, „Combat aircraft since 1945“, Aerospace Publications Pty Ltd, 2000

4. William Green, Gordon Swanborough, “The complete book of fighters”, Smithmark, 1994

5. “Encyklopedia lotnictwa. Technika Typy Dane”, Debit, 1996

6. Bill Gunston, „Aviation year by year”, A Dorling Kindersley Book, 2001

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *