Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-05-16 | 0 komentarų

Vienodos koncepcijos lėktuvai- ketvirtoji panašumo priežastis (I dalis)

Vienodos koncepcijos lėktuvai- ketvirtoji panašumo priežastis (I dalis)

Lėktuvo kūrimas primena galvosūkį, kai reikia viena valtimi perkelti kopūstą, avį ir vilką į kitą krantą. Siekiant padidinti lėktuvo skrydžio nuotolį, reikia paimti daugiau degalų. Didėjant lėktuvo masei, reikalinga tvirtesnė konstrukcija ir galingesni varikliai, kas vėl padidina lėktuvo masę ir tūrį. Didėjant masei reikalingi didesnio ploto sparnai bei vairai- masė vėl padidėja, tuo pačiu didėja aparato susilietimo su oru plotas, nuo kurio padidėja trinties jėga ir reikalingi galingesni varikliai jai įveikti. Galingesni varikliai naudoja daugiau kuro, todėl lėktuvui reikia daugiau degalų. Lėktuvų pirkėjai, kurie tiekia transportavimo paslaugas, siekia didesnio pelno, savo ruožtu šių paslaugų pirkėjai nori mažesnių kainų. Vienu maršrutu skristi tereikia keliolikai žmonių, kitu- keliems šimtams. Kiekvienas vežėjas stengiasi optimizuoti krovinių kiekį ir jam pervežti reikalingos transporto priemonės dydį. Žmogus taip pat yra „krovinys“, tik jam reikalingos kiek kitokios pervežimo sąlygos, apibrėžiančios slėgį, temperatūrą, drėgnumą, kūno padėtį, galimybę pačiam patekti į ir iš apibrėžtos vietos transporto priemonėje bei vietą šio „krovinio“ gyvybinės veiklos produktams pašalinti. Be viso to, pageidautinas aptarnaujantis personalas šio tipo „krovinio“ psichologiniam komfortui sukurti.

Ieškant optimalių sprendimų susiformavo lėktuvų klasės pagal paskirtį. Tuo pačiu tokiai paskirčiai atitinka vieno ar kelių istoriškai susiformavusių inžinerinių sprendimų koncepcijos, kurios pasikartoja panašios paskirties aparatuose. Kalbant apie važiuoklę, reikia išskirti senąją, su ratu gale ir naująją- trirate, su ratu priekyje. Yra du lėktuvo judinimo principai- besisukančiu sraigtu, tarsi atsispiriant į orą, ir reaktyvinės sudegusio kuro srovės pagalba. Tam gali būti naudojami kelių tipų varikliai. Galima išskirti tris sparno tvirtinimo prie fiuzeliažo vietas- fiuzeliažo viršuje, per vidurį ir apačioje. Lėktuvuose buvo naudojama nuo vieno iki keliolikos variklių, tiesa po Antrojo pasaulinio karo išmokta gaminti variklius su didesne galia, todėl jų lėktuvai turi taip pat mažiau. Tačiau variklių tvirtinimo vietos taip pat jau žinomos, egzotiškai šiais laikais atrodo sraigtiniai lėktuvai su trim varikliais. Prieš Antrąjį pasaulinį karą trijų variklių lėktuvas nieko nestebino, kai vienas iš jų buvo priekyje. Pasinaudojant tvirtinamų prie sparnų variklių gondolomis galima jomis pasinaudoti ir pagrindinės važiuoklės įtraukimui. Uodega, turinti daugiau kaip vieną kilį, būdinga sraigtiniams lėktuvams, kai norima išnaudoti sraigto sukuriamą srautą. Tuo tarpu reaktyvinę trauką naudojantys lėktuvai įkaitusių dujų srauto nenukreipia į kilį ar kitą konstrukcijos dalį.

Trečiame dešimtmetyje atsirado poreikis ekonomiškiems 5 vietų keleiviniams lėktuvams. „Short“ ėmėsi konstravimo ir „Scion“ pakilo 1933 metų rugpjūčio 18 dieną. Visoje konstrukcijoje viešpatavo ekonomiškumo principai, pavyzdžiui tiek sparnai, tiek fiuzeliažas aptraukti aviaciniu audeklu. Buvo pagamintas 1 prototipas, 4 lėktuvai „Scion 1“ ir 11 modifikacijų „Scion 2“, kurios skyrėsi galingesniais varikliais. 1935 metais pakilo modifikacija „Scion Senior“, kuri buvo didesnė ir su 4 varikliais. „Scion Senior“ buvo gaminamas sausumos aerodromams ir su plūdėmis, skraidino 9 keleivius. Pagaminti 6 „Scion Senior“. Paskutinis „Scion 2“ išbrauktas iš Australijos civilinio registro 1965 metais.

Nyderlanduose 1935 metais civilinėse oro linijose pradėtas naudoti Koolhoven FK.50. Antrasis egzempliorius sudužo 1937 metų rugsėjį, pirmasis egzempliorius skraidė iki 1947 metų, tiesa, jis taip pat sudužo. Trečiasis egzempliorius skraidė iki pat 1962 metų, kol sudužo Liberijoje.

De Havilland „Flamingo“ buvo dviejų sraigtinių variklių aukštasparnis su seno tipo važiuokle- ratu gale, pagrindinė važiuoklė buvo įtraukiama į variklio gondolą. Pirmą kartą „Flamingo“ prototipas pakilo 1938 metų gruodžio 28 dieną. Pradžia buvo daug žadanti, šis lėktuvas sumažino skirtumą tarp amerikiečių ir britų lainerių technologijų, tačiau prasidėjus karui užsakymai nutraukti ir buvo pagaminta tik 16 lėktuvų. Po karo išlikęs vienintelis lėktuvas komerciškai buvo naudojamas iki 1947 metų.

Bristol pradėjo darbą ties nedidelio nuotolio transporto lėktuvo „Tipas 170“ projektu dar 1944 metais. Pirmasis prototipas pakilo 1945 metų gruodžio 2 d. Bristol 170 „Freighter“ turėjo komercinę sėkmę ir jį naudojo daug oro linijų.

Nors Scottish Aviation „Twin Pioneer“ pavadinimas ir primena tos pačios firmos „Pioneer“, tai yra nesusijusios konstrukcijos. „Twin Pioneer“ daugiausia buvo skirtas kariškiams kaip transporto lėktuvas ir oro linijose naudotas mažai. Pirmasis skrydis atliktas 1955 metų birželio 25 d. ir serijinės gamybos lėktuvai pradėti naudoti nuo 1956 metų balandžio 28d. Pagrindiniai „Twin Pioneer“ naudotojai buvo Didžiosios Britanijos ir Malaizijos KOP.

pirma-lentele

Short „Scion“

Short „Scion“

Koolhoven FK.50

Koolhoven FK.50

De Havilland „Flamingo“

De Havilland „Flamingo“

Bristol 170 „Freighter“

Bristol 170 „Freighter“

Scottish Aviation „Twin Pioneer“

Scottish Aviation „Twin Pioneer“

I dalies pabaiga… Laukite tęsinio…

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia.

Pasidalink su kitaisShare on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *