Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-06-09 | 0 komentarų

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (II dalis)

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (II dalis)

Antroji pasakojimo apie „Vienodos koncepcijos lėktuvus – ketvirtoji panašumo priežastis“ dalis…

Apžvelkime dviejų sraigtinių variklių žemasparnius su seno tipo važiuokle. Kalbame apie pokario keleivinius lainerius, kurie keitė civilinės aviacijos bruožus, lyginant su prieškariu. Prieš Antrąjį pasaulinį karą civilinėje aviacijoje dominavo besileidžiantys ant vandens laineriai, nes nebuvo pakankamai galinčių aptarnauti sunkesnius lėktuvus sausumos aerodromų.
Prancūzų Caudron C.440 „Goeland“ pasirodė 1934 metais, kai atsirado poreikis greitiems, ekonomiškiems ir komfortiškiems nedidelės talpos lėktuvams. Tai buvo vienas iš sėkmingesnių savo laikmečio ir klasės lėktuvų, todėl jų pagaminta palyginus daug. Iki karo spėta pagaminti ir daugiau versijų, pagrindinė jų buvo C.445. Karo metu gamyba nenutrūko, vokiečiai rekvizavo 44 C.445 modifikacijos lėktuvus ir 10- C.445M. Dalis jų skraidė „Lufthansa“ linijomis, kitus naudojo kaip mokomuosius karo pilotams ir šturmanams. Šie lėktuvai tarnavo ir Viši režimui, taip pat naudoti Prancūzijos kolonijose. Keli C.445 versijos „Goeland“ skraidė nuo 1940 metų Didžiojoje Britanijoje. Versija C.447 buvo skirta medicininės pagalbos funkcijoms. Po karo buvo gaminamos C.445 ir C.449 versijos, kurios naudotos „Air France“ oro linijose. Nuo 1946 metų ši oro linija naudojo 23 C.445 versijos lėktuvus ir 19- C.449. Lėktuvus taip pat naudojo naktiniam paštui transportuoti ir karinių pilotų mokymams.

Douglas DC-3 jau aptartas skyriuje apie licencinius lėktuvus.

Prancūzų Bloch M.B. 220 pirmą kartą pakilo tą patį mėnesį, kaip Douglas DC-3- 1935 metų gruodį. Nepaisant pasitaikančių nuomonių, kad M.B. 220 buvo ekvivalentiškas DC-3, realiai jis buvo artimesnis mažesniam DC-2, kuris pakilo 18 mėnesių anksčiau. Prasidėjus karui penki M.B. 220 atiteko vokiečiams ir buvo naudojami „Lufthansa“. Po karo 1945 metais jie grąžinti „Air France“. Pakeitus variklius į galingesnius, lėktuvai perkrikštyti į M.B. 221 ir naudoti iki 1950 metų.
1935 metų kovo 24 dieną pirmą kartą pakilo Avro „Anson“ prototipas. Jis buvo skirtas RAF atlikti žvalgybinio ir mokomojo lėktuvo funkcijas. Po karo, panaikinus galinio šaulio bokštelį, „Anson“ buvo naudotas „Brain & Brown Airfreighters“ kompanijoje. Buvo pagaminta taip pat ir civilinė lėktuvo versija Avro 652A „Nineteen“, kuri naudota iki 1947 metų. Viso pagaminti 48 „Nineteen“ lėktuvai.

Airspeed A.S.65 „Consul“ buvo civilinė karinio mokomojo bei lengvojo transporto funkcijas atliekančio „Oxford“ konversija. Savo ruožtu „Oxford“ buvo tolimesnis „Envoy“ vystymas. Dėl to „Consul“ turėjo tą pačią medinę konstrukciją. Konversija atlikta 1946-1948 metais, pirmasis prototipas pakilo 1946 metų pradžioje. „Consul“ užsitarnavo patikimo, nebrangaus keleivinio lėktuvo reputaciją su mažais eksploataciniais kaštais. Dalis šių lėktuvų buvo naudojami medicininės pagalbos funkcijoms.
Pirmasis Beechcraft Model 18 prototipas pakilo 1937 metų sausio 15d. Antrojo pasaulinio karo poreikiai ženkliai įtakojo ir taip sėkmingo lėktuvo gamybos apimtis. Pagaminta virš 5000 aparatų kaip C-45, šie lėktuvai naudoti transporto ir mokymo reikmėms. Po karo gamyba tęsėsi iki 1969 metų, pasaulį išvydo modifikacijos C18S, D18S, D18C, E18S ir H18.

Lockheed modelis 18 „Lodestar“ buvo tolimesnis 14-to modelio „Super Electra/ Hudson“ vystymas. Prototipas pakilo 1939 metų rugsėjo 21 dieną. JAV oro linijos nerodė ypatingo susidomėjimo šiuo lėktuvu, nes Douglas DC-3 buvo populiaresnis, tačiau jį pirko mažesnės ir užsienio oro linijos. „Lodestar“ nuo 1941 metų gegužės sudomino JAV kariškius, kai pradėti naudoti „Cyclone“ varikliai. Kariškiai naudojo C-56, C-57, C-59, C-60 ir C-111 modifikacijas. Po karo nemažai „Lodestar“ tapo civiliniais lėktuvais skraidino keleivius įvairiose oro linijose.

Curtiss „Commando“ kariškiai leido gaminti pagal civilinė aviacijos specifikaciją CW-20 tik pasibaigus karui. Prototipas pirmą kartą pakilo 1940 metų kovo 26 dieną ir gamyba pradėta pagal karinio transporto C-55 specifikaciją. 1942 metais konstrukcija kiek pakeista ir pagrindinė produkcija buvo C-46. Po karo dauguma oro linijų pasirinko Douglas lėktuvus ir „Commando“ atiteko mažesnėms kompanijoms bei daugiausia vežė krovinius. 1999 metų duomenimis 20 „Commando“ tebebuvo naudojami.

Vickers “Viking” buvo pirmasis britų pokario keleivinis lėktuvas ir tarnavo iki 1954 metų, kai jį pradėjo keisti „Viscount“ ir galutinai pasitraukė 1971 metais. „Viking“ prototipas pirmą kartą pakilo 1945 metų birželio 22 dieną. Vos tik sukurtos oro linijos „BEA“ nuo 1946 metų rugsėjo naudojo 46 „Viking“ lėktuvus. RAF pirko karinę šio lėktuvo versiją, kuri vadinosi „Valetta“.

SNCASO SO.95 „Corse II“ pirmą kartą pakilo 1947 metų liepos 17 dieną. Du tokius lėktuvus naudojo „Air Servines“ oro linijos Indijoje, kiti lėktuvai tarnavo Prancūzijos KOP.
Jak-16 nebuvo toks sėkmingas, kaip IL-12 ir IL-14 vėliau. Buvo pagamintas tik vienas keleivinis ir vienas sukarintas modeliai. Kariškiai pasirinko An-2 kaip labiau tinkamą lėktuvą.
Ispanų CASA 201 “Alcotan” pirmą kartą pakilo 1949 metų vasario 11dieną ir daugiausia naudotas kariškių tikslams. Tolimesnis šio lėktuvo vystymas buvo CASA 202 “Halcon”.

antra-lentele

Caudron „Goeland

Caudron „Goeland

Douglas DC-3

Douglas DC-3

Bloch M.B 220

Bloch M.B 220

Avro „Anson“

Avro „Anson“

Airspeed „Consul“

Airspeed „Consul“

Beechcraft 18

Beechcraft 18

Lockheed „Lodestar“

Lockheed „Lodestar“

Curtiss „Commando“

Curtiss „Commando“

Vickers „Viking“

Vickers „Viking“

SNCASO SO.95 „Corse II“

SNCASO SO.95 „Corse II“

Jak-16

Jak-16

CASA 201 “Alcotan”

CASA 201 “Alcotan”

II dalies pabaiga… Laukite tęsinio…

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia.

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *