Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-07-20 | 0 komentarų

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (IV dalis)

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (IV dalis)

Pokario metu buvo naudojami ir keturių sraigtinių variklių aukštasparniai su seno tipo važiuokle- Fokker F.XXII, Armstrong Whitworth „Ensign“ bei Avro „York“. Beje, minimų Fokker važiuoklė nebuvo įtraukiama.
Paskutinieji Fokker prieškariniai laineriai buvo F.XXXVI ir F.XXII, kurie iš esmės skyrėsi masteliu. „KLM“ oro linijos 1932 metais užsakė šešis F.XXXVI lainerius, skirtus 36 keleiviams, tačiau pagamintas buvo tik vienas, kuris pirmą kartą pakilo 1934 metų birželio 22 dieną. Nuo 1935 metų jis naudotas maršrutu Londonas-Amsterdamas-Berlynas, tačiau pasirodę rinkoje Douglas lėktuvai buvo patrauklesni „KLM“. F.XXXVI buvo parduotas „Scottish Aviation“  1939 metais, kur naudotas navigacijos mokymams, o 1940 metų gegužę jis sudužo. Mažesnis, 22 vietų laineris F.XXII pirmą kartą pakilo 1935 metų pradžioje. Iš 4 lėktuvų du sudužo prieš karą ir vienas karo metu. Likęs vienintelis laineris po karo buvo naudojamas iki 1947 metų Didžiojoje Britanijoje.

Armstrong Whitworth „Ensign“ buvo didžiausias prieš karą sausumos lėktuvas, skirtas “Imperial Airways“ Didžiosios Britanijos oro linijoms. Pirmasis prototipas pakilo 1938 metų sausio 24 dieną. Pirmasis „Ensign“ maršrutas buvo 1938 metais iš Londono į Paryžių. Tais pačiais metais prieš Kalėdas trys „Ensign“ skraidino paštą į Australiją, tačiau nei vienas nepasiekė tikslo, daugiausia dėl variklių gedimų. 1939 metų lapkričio mėnesį „Imperial Airways“ susijungė su „British Airways“ į „British Overseas Airways Corporation“ (BOAC) ir neužilgo „Ensign“ buvo panaudoti amunicijos, maisto ir kitų reikmių transportavimui į Prancūziją britų kariams. Vėliau šis laineris buvo naudojamas skrydžiams tarp rytinės ir vakarinės Afrikos dalių. Po karo išliko tik 9 laineriai, kurie skraidė tarp Kairo ir Kalkutos. Paskutinis „Ensign“ skrydis užregistruotas 1946 metais.

Pirmasis „York“ pakilo 1942 metų liepos 5 dieną. Lainerio kūrimas truko tik pusę metų, nes dalis konstrukcijų paimta iš esamų lėktuvų, pavyzdžiui sparnai paimti iš „Lancaster“. Trečiasis prototipas 1943 metais tapo asmeniniu Čerčilio VIP transportu. Didžioji dalis lėktuvų pagaminta pokario metais ir dauguma jų buvo skirti kariškiams transportavimo reikmėms. Šie krovininiai lėktuvai buvo naudoti Berlyno blokados metu, kai TSRS blokavo sausumos kelius, vedančius į vakarinę Berlyno dalį, kurią administravo Didžioji Britanija ir JAV. Keleivių transportavimui „York“ naudotas iki šeštojo dešimtmečio pradžios.

ketvirta-lentele-300x34

Fokker F.XXII

Fokker F.XXII

Armstrong Whitworth „Ensign“

Armstrong Whitworth „Ensign“

Avro „York“

Avro „York“

Tuo tarpu Handley Page „Halifax“ sparno tvirtinimo vieta prie fiuzeliažo buvo per vidurį. Tuoj po karo labai trūko transportinių lėktuvų Didžiojoje Britanijoje, todėl dalis buvusių bombonešių panaudoti šiam poreikiui patenkinti. Pavadinimas „Halton“ suteiktas trylikai konversijų iš „Halifax C.VIII“. Dar 120 kitų versijų „Halifax“ atlikta konversija pritaikant civilinėms reikmėms. Jie skraidino 10-12 keleivių kabinoje ir iki 3629kg krovinių tam skirtame skyriuje. Šie lėktuvai taip pat intensyviai buvo naudojami Berlyno blokados metu, kuriai pasibaigus, juos nurašė.

Handley Page „Halifax“

Handley Page „Halifax“

IV dalies pabaiga…  Paskutinė dalis – jau greitai…

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia.

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *