Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2014-08-06 | 0 komentarų

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (V dalis)

Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis (V dalis)

Paskutinė straipsnio dalis iš serijos „Vienodos koncepcijos lėktuvai – ketvirtoji panašumo priežastis“…

Tačiau populiaresni buvo žemasparniai, po karo jų skraidė daugiau tipų. Focke-Wulf Fw-200 „Condor“ labiau žinomas, kaip Antrojo pasaulinio karo Luftwaffe bombonešis, terorizavęs Atlanto vandenyne esančius britų ir amerikiečių jūreivius. Tačiau šio lėktuvo karjera prasidėjo, kaip civilinio lainerio. Vedančiajam Focke-Wulf konstruktoriui Kurtui Tankui didelį įspūdį padarė amerikiečių Douglas DC-2 ir numatytas DC-3. „Lufthansa“ sudomino keturių variklių siūlomo lainerio projektas 1936 metais ir 1937 metų liepos 27 dieną pirmą kartą pakilo Fw-200 prototipas. Prieš karą spėta pagaminti 14 oro linijoms skirtų lėktuvų. „Lufthansa“ lainerį naudojo ir karo metu iki 1945 metų balandžio 14 dienos. Po karo du laineriai buvo naudojami iki 1947 metų Brazilijos oro linijose „Syndicato Condor“.
Pirmasis pasaulyje laineris su hermetišku salonu buvo Boeing 307 „Stratoliner“, kurio prototipas pakilo 1938 metų gruodžio 31 dieną. Po trijų mėnesių prototipas sudužo „KLM“ pilotui netikėtai įėjus į suktuką. Po katastrofos lainerio konstrukcija pakeista padidinus kilį su posūkio vairu, tokiu pat, kaip bombonešio B-17E. Beje, įdėmiau pažiūrėjus, galima pastebėti, kad „Stratoliner“ sparnai taip pat primena B-17. Laineriai naudoti „Pan Am“ ir „TWA“, vėliau parduoti Prancūzijos, Laoso, Vietnamo oro linijoms. „TWA“ laineriai buvo naudojami skrydžiams per Atlantą nuo 1942 metų. Po karo „TWA“ naudojo lainerius daugiausia skrydžiams tarp Niujorko ir Kanzaso atsisakius salono hermetiškumo iki 1951 metų. Vienas „Pan Am“ lainerių naudotas Ekvadore ir kaip Haičio prezidento lėktuvas.

Avro „Lancastrian“, kaip ir minėtas „Halifax“, buvo bombonešio konversija civilinėms reikmėms. Pirmasis konvertuotas „Lancaster“ tapo „Lancastrian“ 1941 metais, po to sekė dar kelios modifikacijos bandant skrydžius per Atlantą. Po karo „Lancastrian“ naudotas Europoje, Australijoje ir Pietų Amerikoje bei ypač intensyviai- Berlyno blokados metu. Paskutiniai skrydžiai atlikti 1948 metais.

Pirmasis italų Savoia-Marchetti SM.95 prototipas pakilo 1943 metų gegužę. Keli lėktuvai pagaminti karo metu, tačiau kariškiai juos naudojo savo tikslams. Du tokie laineriai buvo skirti skrydžiams per Atlantą, tačiau vokiečiai juos rekvizavo. Vienas iš šių lėktuvų 1945-46 metais naudotas skrydžiams į Didžiąją Britaniją. Pokario metu pagaminta dar įvairių modifikacijų lainerių, tačiau tikslių duomenų apie bendrą produkcijos kiekį, apimant ir karo laikotarpį, nėra. Manoma, kad viso pagaminta tarp 16 ir 23 lėktuvų iki 1949 metų.

Avro „Tudor“ prototipas pirmą kartą pakilo 1945 metų sausio 14 dieną. Pirmojo skrydžio metu išaiškėjo aerodinaminės problemos, kurios vėliau pašalintos padidinant kilį bei keičiant sparno, variklio gondolos ir važiuoklės konstrukcijas. Gamintos „Tudor 1“, „Tudor 3“ ir „Tudor 4“ modifikacijos, vėliau pasirodė padidinto varianto modifikacijos „Tudor 2“, „Tudor 5“ ir „Tudor 7“, kurių prototipas pakilo 1946 metų kovo 10 dieną. Berlyno blokados metu sėkmingai naudotas „Tudor 5“, tuo tarpu „Tudor 2“ liūdnai pagarsėjo dėl 1947 metų katastrofos, kurioje žuvo Avro vyriausiasis pilotas ir vyriausiasis konstruktorius.

1939 metų rugsėjo mėnesį pirmą kartą pakilo Bloch MB.160 trumpo nuotolio lainerio prototipas, skirtas „Air Afrique“ oro linijai. Tačiau susidomėta didesne versija MB.161. Prancūzijos okupacijos metu projektą perėmė vokiečiai ir užsakė 20 lėktuvų, tačiau prancūzų pastangos trukdyti okupantams ir viską vilkinti taip ir neleido pagaminti nei vieno aparato. Pirmasis egzempliorius pervadintas į SE.161 „Languedoc“ pakilo 1945 metų rugsėjo 17 dieną. Prancūzai „Languedoc“ naudojo Europos ir Šiaurės Afrikos maršrutams. 1946 metais dėl techninių problemų nuo birželio iki rugpjūčio „Languedoc“ skrydžiai buvo laikinai nutraukti. Nemažai oro linijų šį lainerį naudojo penktame dešimtmetyje ir dar 1960 metais „Spain‘s Aviaco“ juo skraidino keleivius.

penkta-lentele-300x59

Boeing 307 „Stratoliner“

Boeing 307 „Stratoliner“

Avro „Lancastrian“

Avro „Lancastrian“

Focke-Wulf Fw-200 „Condor“

Focke-Wulf Fw-200 „Condor“

Savoia-Marchetti SM.95

Savoia-Marchetti SM.95

Avro „Tudor“

Avro „Tudor“

Sud-Est SE.161 „Languedoc“

Sud-Est SE.161 „Languedoc“

Už galimybę publikuoti šį straipsnį technikosistorija.lt svetainėje esu dėkingas modeliuok.lt svetainės savininkui Tomui Janulevičiui. Ačiū Jums.

Straipsnio autorius: Vaidas Mašidlauskas

Šaltinis: www.modeliuok.lt

Viršelio nuotrauka paimta iš čia.

Pasidalink su kitaisShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *