Pages Menu
Categories Menu

Paskelbta - 2015-07-08 | 0 komentarų

Jawa istorija

Jawa istorija

Pirmasis JAWA motociklas pasirodė 1929 m. Jį sukūrė Čekijos karo pramoninkas Frantisek Janeček, kuris tuo metu norėjo paįvairinti savo gamyklos prekių asortimentą. Janeček nutarė toliau tęsti motociklų gamybą, nors tuo metu Čekijoje jau buvo 21 motociklų gamykla. Jawa motociklai yra vieni iš pasaulyje gerai žinomiausių motociklų gamintojų.

František Šastný , Èeskoslovensko - Velká cena  Švédska

Jawa dalyvaujanti Prancūzijos ralyje

baltijo

Jawa Baltijos kelyje

Jawa kompanija isikūrė 1929m. Jawa kompanija buvo įkurta František Janeèek  1929 metais dabartinėje Pragoje Čekijos respublikoje tuometinėje Čekoslovakijoje. Istorijoje Jawa motociklai buvo aktyviai ir sėkmingai naudojami moto sporte. Žiedinėse lenktynėse Jawa motociklais buvo sekmingai dalyvaujama pasaulio čempionatuose iki šeštojo dešimtmečio vidurio. Motokrose Jawa motociklai buvo nepralenkiami iki kol motokrose pasirodė keturtakčiais varikliais atnaujinti motociklai. Spidvėjaus trasose, trasose ant ledo kur dominavo keturtakčiai motociklai Jawa motociklai nenusileido pergalių skaičiumi. Pirmasis Jawa motociklas buvo pristatytas 1929m. gruodžio 23 dieną.Tai buvo 500 kūbinių centimetrų, keturtakčiu varikliu Jawa 500OHV kuris turėjo 12kw ir 18hp.Kuro sąnaudos 100 kilometrų buvo apie 6 litrus.Galėjo pasiekti maksimalų 95km/h greitį. Motociklo kaina buvo 14890 kronų (tuo metu labai aukšta) kartu su BOSCH elektros įranga, jei su priekaba – 17000 kronų. To metu JAWA jau buvo raudona, su šviesiom juostom ir bako šonais. Buvo pagamintos 3 serijos (1060 vnt.). Dėl jos tvirtos išvaizdos, ji buvo praminta „rumbler“ („Dundėtoja“).

1929

1929 metų Jawa

1931 metais firmos pelnas pardavus ginkluotę buvo dvigubai didesnis nei pardavus motociklus, todėl buvo nutarta sukurti paprastesnę, pigesnę ir patikimesnę JAWA. Anglas lenktynininkas ir dizaineris George William Patchett ir čekas dizaineris Josef Jozif buvo pakviesti. Jie sukūrė 2-taktį, vieno cilindro 175ccm (max greitis -70-80km/h) motociklą, kurio kaina buvo mažesnė už kitų tos pačios klasės motociklų – vos 4650 kronų. JAWA reklaminės kampanijos šūkis buvo „Geresnė mašina už mažesnę kainą“. Šis modelis buvo tikras hitas ir jo gamyba išsilaikė iki 1946 m. Iš viso buvo pagaminta 27535 JAWA 175 vienetų. JAWA dėka, šalyje buvo perkami nebe importuoti, o vietinės gamybos motociklai.1934 m. buvo pristatyta pirmoji 350ccm JAWA. Tai buvo patikimas motociklas, su labai geru valdymu ir max. greičiu 100km/h. Su šiuo motociklu buvo laimėta nemažai aukso medalių varžybose Vokietijoje.

3 dešimtmečio viduryje JAWA gavo licenciją gaminti automobilius. Jie taip pat skynė laurus lenktynėse. Per II Pasaulinį karą automobilių gamyba buvo pristabdyta, o aviacinių variklių – nutraukta visam laikui.

1937 m. JAWA pagamino JAWA 100 Robot, į mopedą panašų motociklą jauniesiems vairuotojams. Iki 1946 m. jų buvo pagaminta 12000 vnt. Tais pačiais metais buvo pagamintas antrasis JAWA automobilis – Minor 1. Tai sportiškas rodsteris, galintis pasiekti 95km/h greitį. Jis kainavo 16000 kronų ir taip pat tapo dideliu hitu.

JAWA automobilis – Minor 1

JAWA automobilis – Minor 1

1935 m. gimė JAWA 250. Nuo to laiko prasidėjo didžioji JAWA 250 era ir po karo atnešė kompanijai pasaulinį pripažinimą. Iki 1946 m. jų buvo pagaminta 14000 vnt. Prieš prasidedant II Pasauliniam karui, gamykla nuo konvejerių nuleido dar vieną motociklą: modifikuotą 250 versiją – JAWA 250 Duplex-Blok. Neskaitant serijinės gamybos motociklų, JAWA gamino specialius motociklus, skirtus lenktynėms. Tai daugiausiai buvo 250ccm ir 350ccm, 4-takčiai, 1 cilindro motociklai.Kai įvyko nacių invazija į Čekoslovakiją 1939 kovo 25 d., gyvenimas šalyje smarkiai pasikeitė. JAWA gamyklai, kuri buvo pasaulyje užsitarnavusi gerą vardą, problemos prasidėjau jau tų metų balandį. Vokiečiai į ją perkėlė aviacijos detalių gamybą. Motociklų gamyba visiškai sustojo 1940 metais. Pagal įsakymus, visos neužbaigtos detalės turėjo būti atiduotos ir išlydytos. Tai būtų reiškę 8500 motociklų ir 700 automobilių sunaikinimą, tačiau dėka gamykloje dirbusių darbuotojų dėka ir sumanumu svarbios atsargos motociklų ir automobilių gamybai, tokios kaip rankenos, įvairūs liejiniai, guoliai, velenai, skardos, buvo patalpinti gamykloje, esančioje 30km nuo Prahos ir pagrindinės JAWA gamyklos. Tačiau dėka gamyklų biurokratų, visos detalės buvo paslėptos nuo nacių įvairiose fermose. Daugybė žmonių gamykloje liejo prakaitą, kad išsaugotų bent kokias detales. Būrelis inžinierių ir mechanikų karo metais slapta dirbo prie Jawa motociklų tyliai laukdami karo pabaigos.Slaptoje gamykloje buvo pagaminti 20 prototipų. Naudodami Vokietijos numerius, jie galėjo slapta išbandyti motociklus keliuose ir galiausiai gimė 250 Perak („Šoklusis“). Tuo pačiu metu ir tomis pačiomis sąlygomis JAWA pagamino automobilį Minor II. Karo pabaiga JAWA gamykloje buvo labai įtempta. Iškart po išsivadavimo, prasidėjo pasiruošimas gamybai. Visos detalės, kurios 1939 m. buvo paslėptos, buvo ištrauktos ir 1945 m. liepą parduotuvėse pasirodė prieškariniai JAWA modeliai. 1946 metasi pasirodė 250 Perak, kuris buvo slapta kuriamas karo metu sunkiomis darbo sąlygomis, slapstantis nuo vokiečių, tačiau patrauklus dizainas ir funkcionalumas parodė, kad JAWA savo konkurentus lenkė 5 metais. 1946 metais Paryžiaus auto ir moto parodoje ji laimėjo aukso medalį, o 1948 m. Anglijos motociklų parodoje, nors ir buvo eksponuojama „užkampyje“ šis motociklas sulaukė didžiulio pirkėjų antplūdžio.

1946 metasi pasirodė 250 Perak

1946 metais pasirodė 250 Perak

Taip pat 1948 metais JAWA pagamino 350 Perak, tačiau jau po JAWA-OGar firmos pavadinimu. Apie 180000 Perek‘ų buvo pagaminta iki 1956 m. kol šių modelių serija buvo nutraukta. Perak‘ai buvo pagrindas triratėms rikšoms (keleivinėms ir krovininėms), kurios labai populiarios Azijoje. Viena versija, gaminta Čekoslovakijoje, buvo Velorex.

5 dešimtmečio pradžioje JAWA grįžo prie 4-takčių motociklų ir nuo 1952 iki 1958 gamino JAWA 500 OHC, kurios pagrindas buvo 250 rėmas. Maksimalus šio motociklo greitis buvo 147 km/h. Neužilgo kompanija pristatė JAWA Pioneer 50, dažnai vadinamą „kelmu“, dėl jos sėdynes formos. O nuo 1958 iki 1962 gamino JAWETTA, dar vieną 50ccm mopedą.Kita JAWA karta, po Perak, buvo Kyvacka („Siūbuotoja“). Ji prasidėjo 1953 m. Kyvacka buvo 250ccm ir 350ccm tūrių, gamyba tęsėsi iki 1974 m., o per šį laiko tarpą motociklui teko daug kosmetinių pakeitimų.

Komunistai į valdžią atėjo 1948 metais taip suduodami gamyklai milžinišką smūgį. Gamykla buvo nacionalizuota. Kompanija nebegalėjo investuoti savo pelno ir buvo priversta tęsti to paties modelio gamybą su mažomis modifikacijomis net 40 metų! Per tuos metus stiliai šiek tiek pasikeitė, o šeštajame dešimtmetyje JAWA išsikovojo sau reputaciją keliuose prestižiniuose konkursuose.

Šaltinis: http://www.motociklai.com/

Viršelio nuotrauka paimta iš čia: https://commons.wikimedia.org

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *